Det går fram av et ferskt brev fra fungerende regionvegsjef Kjetil Strand til Ålesund kommune.

– Ei ny bro over Brosundet, i tillegg til andre mindre tiltak og grep for å redusere biltrafikken vil være nok, mener Strand.

Brevet kommer i samband med Vegvesenets sin utredning av et framtidig transportsystem i Ålesund, som nå er på høring.

Utredningen vil være grunnlag for bypakken i Ålesund, hvor man både ved bompenger og statlige midler setter i gang storstilt vegbygging i kommunen.

Viktig

En viktig utfordring er trafikkproblemene mellom sentrum og ytre bydel, særlig knytta til Hellebroa.

Vegvesenet tonet i utredningen ned behovet for en tunnel under Brosundet for å bedre trafikkflyten øst-vest i sentrum.

Dette har kommunen reagert på. Plansjef Ole Søvik sa nylig til Sunnmørsposten at tunnelen er blant tiltakene som må realiseres aller først.

– En Brosundtunnel vil avlaste sentrumsgatene og kan være med på å gi innbyggere, næringsliv og turister en mer attraktiv by, sa han.Torsdag behandler bystyret et forslag til høringsuttale hvor Brosundtunnelen prioriteres.

Blir dyrt

Vegvesenet er vel kjent med kommunens holdning, skriver Strand.

– Vi har ikke til hensikt å motsette oss å inkludere tunnelen i bypakken, men vi kan heller ikke anbefale den, heter det i brevet.

Strand advarer mot at prosjektet, som han anslår vil koste omtrent 1 milliard kroner, vil gå på bekostning av andre gode prosjekter.

Tunnelen vil også være dyr å vedlikeholde, da driftskostnadene for tunnel er sju ganger høyere enn for veg.

Disse kostnadene må kommunen eller fylket ta, da dette ikke vil være en statlig veg, mener Strand.

Han peker også på at ny tunnel strider mot statlige føringer.

– Vegkapasiteten økes og vi bygger da for et stadig mer bilbasert samfunn. Dette er i strid med statens grunn for deltakelse i bypakken, skriver han.

<strong>Bare bompenger:</strong> Fungerende regionvegsjef Kjetil Strand mener en tunnel under Brosundet vil bli finansiert kun via bompenger, fordi statens bidrag kun vil gå til andre tiltak. Arkivfoto: Staale Wattø