Planene ryster fylkespolitikerne som fikk en egen orientering om situasjonen under et møte i forbindelse med fylkestinget i Molde.

– Vi kan komme i en situasjon der vi står aleine og der de andre ferjefylkene i landet sier at dette er greit. Dette må vi ta tak i umiddelbart, sier fylkesordfører Jon Aasen.

Bak frykten ligger et oppdrag Møreforsking har fått fra Kommunaldepartementet. De skal finne fram til en ny modell for hvordan staten skal fordele ferjepengene mellom fylkene.

Nordland vinner

Departementet har gitt beskjed om at de skal legge til grunn trafikktall fra 2005 til 2007. Dette kan føre til at Møre og Romsdal kommer svært dårlig ut, mens et fylke som Nordland kan få økte overføringer fra staten.

– Det er helt meningsløst å legge trafikktall ti år tilbake i tid til grunn. Vi har hatt en stor trafikkvekst siden den gang, påpeker Aasen.

Fylket risikerer å tape 20 millioner kroner for så å måtte gjennomføre store kutt i ferjetilbudet på en rekke strekninger.

– Går denne modellen gjennom kan det bety at vi får rundt 20 millioner kroner mindre i året, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.

En slik omlegging vil kunne få dramatiske konsekvenser for ferjetilbudet, først og fremst gjennom at en må kutte betydelig i tallet på avganger. Det gjelder særlig for trafikktunge samband som Hareid-Sulesund.

Dramatisk

I dag bruker fylket rundt 80 millioner kroner utover det de får fra staten for å opprettholde dagens ferjetilbud.

I det som Kommunaldepartementet legger til grunn må tallet på avganger på denne strekningen gå ned fra dagens 48 turer i døgnet og ned til 36 turer.

– Det vi ser er at departementet legger opp til er at en skal ned på frekvensen for de ferjestrekningene som fylkene har ansvaret for, mens en opprettholder frekvensen på de ferjene staten har ansvaret for, påpeker Fuglseth.

Det er han som har slått alarm. Saka ligger fortsatt til utredning hos Møreforsking, men den modellen de har fått beskjed fra departementet å bruke slår så negativt ut for fylket at Fuglseth vurderte det slik at fylkespolitikerne allerede nå burde være orientert om saka.

– Dette er noe vi må ta tak i umiddelbart. Vi må først få tatt det opp med Mørebenken, deretter må vi få et møte med statsråden, påpeker Frps Frank Sve.

Frykten blant fylkespolitikerne er at dersom denne modellen blir gjort gjeldende blir fylket stående helt aleine.

Mange biler

Saka er at de tallene som nå ligger på bordet fra Møreforsking viser at andre store ferjefylker kommer bedre ut av det med denne nye modellen enn hva de gjør i dag. Møre og Romsdal har mange korte overfarter i kombinasjon med høy trafikk, mens blant andre Nordland og til dels Sogn og Fjordane gjennomgående har mindre trafikk på ferjene og til dels lengre overfarter. Begge to kommer godt ut av den nye beregningsmodellen.

– Flasketuten peker i denne saka på Høyre og Frp. Det er de som sitter med regjeringsmakta. Her må vi være veldig tydelige på at dette kan vi ikke leve med, sier Aasen.

Fylkesordfører Jon Aasen mener det er dramatisk for fylket om ikke departementet blir stoppet. Foto: Jan-Petter Albertsen