— Nei, «Rauma» har ikke fått stempel som ulykkesfugl, men det er ei kjensgjerning at det i ferja sin levetid har vært driftsmessig ustabilitet i det tekniske anlegget. Etter at ferja nå i lang tid har vært problemfri, er jeg lite glad for at den skulle få et nytt uhell, vedgår adm. dir. Olav Smørdal overfor Sunnmørsposten. Nå akter MRF-ledelsen å gå konkret til verks for å finne ut mer om årsaka til grunnstøtinga. I samråd med sjøfartsmyndighetene vil selskapet også forsøke å finne ut hva som skal gjøres for å få bilferja «Rauma» mer driftssikker. — Den situasjonen vi hadde tirsdag kveld vil vi nødig opp i igjen. Sammen med leverandørene av utstyr og fagmyndighetene må vi gå gjennom dette og se hva som kan gjøres, sier Smørdal. — Men hvorfor har ikke det skjedd noe avgjørende for lang tid siden, når problemene tydelig nok har vært til stede gjennom mange år? — Det er to av våre ferjer som har hatt denne typen problemer. De øvrige med tilsvarende systemer har fungert tilfredsstillende. De to med problemer er «Rauma» og «Ivar Aasen». Jeg vil peke på at det hele tida har vært tatt grep og foretatt utbedringer i samråd med myndigheter og leverandører, og ingen av skipene har seilt uten at papirene har vært i orden. Noe av det enerverende i denne situasjonen er at selv leverandørene våre har vansker med å stille skikkelige diagnoser. Vi og de ser hva som skjer, men ikke hva som er årsaken. I alle fall blir ikke «Rauma» satt i drift igjen før den er godt innenfor de sikkerhetsmarginene vi og myndighetene setter. Fungerte ikke Den kommende sjøforklaringa skal bringe fram detaljene om grunnstøtinga, men adm. dir. Smørdal gjentar sin tidligere konklusjon om at strømbrudd hindret folka på brua i å slå kontra før ferja traff skjæret ved Moldeholmene seint tirsdag kveld. Det såkalte backupsystemet som skulle være tilgjengelig der og da, fungerte rett og slett ikke på grunn av brudd i strømforsyninga til thrusterne og elektromotorene. Dermed ble det håpløst for brua å foreta seg noe som kunne ha hindret grunnstøtinga. — Ferja tok styringa sjøl, skar litt babord og traff skjæret ytterst ved Moldeholmene, sier Smørdal, som håper sjøforklaringa kan holdes fortest mulig. Det er viktig å få dette avviklet mens inntrykka hos de berørte er ferske, mener han. Fløt opp «Rauma» ble ikke trukket av grunnen, men kom løs på flødende sjø. Da den gikk på grunn ved halv ti-tida tirsdag kveld, var det nærmest full fjøre. Naturkreftene brakte den flott, slik at «Rauma» fløt ved halv to-tida om natta. Ifølge Smørdal ble ferja sikret med slepere til redningsskøyta «Erik Bye» og hurtigbåten «Sjøvakt». Ved hjelp av storferja «Tresfjord», ble «Rauma» fortøyd ved ferjeleiet i Molde. Der ble bilene kjørt på land ved halv tre-tida natt til onsdag. «Rauma» ble deretter brakt østover til havneterminalen på Moldegård. Verken passasjerer eller biler ble skadd i grunnstøtinga. Under nattas orienteringsmøte på Alexandra Hotell, fikk MRF nøklene til personbilene som var igjen om bord i «Rauma». To trailersjåfører var fremdeles om bord og kjørte sjøl vogntoga i land, mens MRF parkerte personbilene ved ferjeleiet. Der ble det hentet av eierne på morgenkvisten onsdag. Mange av passasjerene var fra Molde og omegn og kunne dra rett hjem, men flere fikk overnatte på hotell på MRFs regning. Orienterer videre — Foretar MRF seg noe mer overfor passasjerene utover orienteringsmøtet samme natt? — Vi har fått personalia på alle som var med, slik at vi vil gi dem ei nærmere orientering i etterkant. — Krisepsykiatri er kanskje et fremmedord etter denne hendelsen? — Ikke et fremmedord, men slik vi bedømte det, er det ikke nødvendig, sier Smørdal, glad over at det tross alt gikk bra med alle om bord. Erstatning MRF satte onsdag i kveldinga inn småferja «Hareid» mellom Molde og Vestnes, slik at det ikke ble så lang tid som fryktet med bare to ferjer i ruta. I dag reiser MRF-folk til Bergen for å føre oppover leieferja «Hordaland», som MRF i den vanskelige situasjonen har fått leie fra Hardanger—Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD). Denne ferja, som tar 70 biler (90 med hengedekk) kan trolig settes inn som tredjeferje på Molde—Vestnes i løpet av fredag. Det er en stor trafikkdag i sambandet, og «Hareid» kan dermed som vanlig supplere helgetrafikken på Nordmøre. MRF arbeidet onsdag på spreng for å finne ledig verkstedplass til «Rauma», som også må i dokk for å utbedre stålskadene på skroget. Reparasjonen vil i alle fall finne sted ved et verft i fylket, fastslår adm. dir. Olav Smørdal.