De hovedtillitsvalgte både for losbåtførerne og losene støtter skiftet. De 80 til 100 losbåtførerne tilbys jobb i Buksér og Berging AS, på samme lønns- og arbeidsvilkår som taubåtselskapets øvrige 280 sjøfolk.

Lang prosess

Narve Leonhardsen som er leder for STAFO Kyst (Losbåtførernes Forbund), sier hans medlemmer har framstått rakrygget og med stor verdighet gjennom en langvarig og vanskelig prosess.

– Losbåtførerne ble informert to timer før endringen ble offentliggjort. Jeg regner ikke med at så mange har fått tid til å tenke så mye over om de ønsker å bli med over til Buksér og Berging. Vi tenker først og fremst på jobben, sier Leonhardsen, som regner med både sluttpakker og andre overgangsordninger.

– Losbåtførerne får med seg hele sin kompetanse over til ny arbeidsgiver. Også de tillitsvalgte i Buksér og Berging sier at de ikke vil ha noe A- og B-lag blant sjøfolkene. Jeg er trygg på at vi får en god framtid i Buksér og Berging, sier Leonhardsen.

Rederne betaler

Formannen i Norsk Losforbund, Johannes Sivertsen, ser heller ikke mørkt på skiftet.

– For losene er sikkerheten viktigst. Når tilbringertjenesten først skal privatiseres, føler vi at sikkerheten blir godt ivaretatt hos Buksér og Berging, på samme måte som i Kystverket i dag.

Sivertsen minner om at lostjenesten er 100 prosent brukerfinansiert, og at det er rederne som betaler alt. Også statslosene opplever stadige krav til omstilling og effektivisering. Han opplyser likevel at det for tiden ikke er snakk om at lostjenesten skal privatiseres.

Samme jobb med færre

Losdirektør Erik Blom i Kystverket opplyser at innsparingen på 25 millioner kroner, blant annet skal skje ved å spare bunkers. Enkelte losbåtstasjoner kan av den grunn bli flyttet nærmere bordingsstedene.

Han opplyser også at losbåtmannskapene skal over på ny arbeidstid med 1-1-ordning, som er det mest vanlige på alle båter. Dermed skal færre folk kunne gjøre samme jobb.

Bygger ti nye skøyter

Hundre år gamle Buksér og Berging har hovedkontor i Oslo. John A. Nielsen som er daglig leder, opplyser at losbåtavtalen kommer til å øke aktiviteten med 30 prosent. Selskapet har 35 taubåter langs hele kysten og har lenge samarbeidet med Kystverket. Han opplyser at selskapet har solid økonomi og flere lange kontrakter.

– Vi har 50.000 taubåtoppdrag i året. Nå får vi i tillegg like mange tilbringeroppdrag med loser, som vi skal løse like godt som i dag.

Nielsen opplyser at Buksér og Berging overtar alle Kystverkets skøyter. Det skal også bygges ti nye skøyter. Når 10-årskontrakten med Kystverket er over, skal ingen skøyte være eldre enn ti år. Han opplyser også at i starten skal hver skøyte ha to losbåtførere, slik som i dag, men etter hvert én matros i stedet for den ene føreren.

Pålagt å konkurranseutsette

Det var Regjeringen som ga Kystverket i oppdrag å konkurranseutsette tilbringertjenesten for loser, opplyste kystdirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse onsdag. Om de ansatte på skøytene sier hun at spenningen nå er utløst, etter en slitsom tid.

– Alle våre fast ansatte losbåtførere tilbys jobb i Buksér og Berging. Dette er en tjeneste for fremtiden, med en solid maritim operatør, sier hun.

Losene drev sin egen tilbringertjeneste fram til 1948. Da overtok staten, som siden har hatt monopol. Nå overføres monopolet til en privat aktør. Kystverket har leid inn fartøyer på steder der det ikke var grunnlag for å opprette stasjon, og det samme legger Buksér og Berging opp til.

Losbåttjenesten konkurranseutsettes til taubåtselskapet Buksér og Berging, derJohn A. Nielsen (til v) er daglig leder. Videre mot høyre Losbåtførernes leder, Narve Leonhardsen, kystdirektør Kirsti Slotsvik, statslosenes leder Johannes Sivertsen og losdirektør Erik Blom. Foto: Helge Gloppen