– Stad er kvardagen vår, sier Sævik.

Han er fra Remøy og en av innlederne på den store konferansen om Stad skipstunnel som Nordfjord vekst har invitert til om bord i hurtigruta ”Nordlys”.

- Stadhavet er noe av det vakreste du kan oppleve, både i storm og stille. Vi hører mye om hvor ille Stad kan være i orkan og storm. Jeg må bare si at i stille vær er Stadhavet en opplevelse som vanskelig kan beskrives, forteller statslosen, med Ålesund losstasjon som fast base.

SJÅ VIDEO OM TUNNELEN HER (videoen er lagt ut av Nordwest3d på oppdrag).

Vil gå rundt

Han tror mange skip uansett vil velge å gå rundt Stad, for eksempel i stille vær eller fordi skipperen ikke vil inn i noe hull i fjellet, men er selv en ivrig forkjemper for Stad skipstunnel.

- Når det blåser opp må vi ofte legge oss i Måløy eller på Valderhaugfjorden. Mange skip har last med værbegrensninger. Da må vi bare vente til bølgene på Stad har gitt seg og det koster enorme beløp, sier den erfarne losen.

Han tror ikke Stad-tunnelen vil by på navigasjonsproblemer.

- Det blir som å seile gjennom et trangt sund med tak over. Det er jo ingen som har erfaring med å seile gjennom en tunnel, siden dette blir den første i verden, så jeg kan ikke si noe sikkert. For alt jeg vet, kan lyden bli et problem, når eksosen fra skorsteinene slår mot i tunneltaket.

Store skip

Skipstunnelen skal bygges med stor nok åpning til at de fleste skip på kysten kan passere, med 16.000 bruttotonn eller de største hurtigrutene som begrensning. Alle skip som kommer under Måløybrua, skal kunne bruke tunnelen. Så lenge det er luft over og sjø under fartøyet, og litt å gå på langs begge skutesider, kan skipene passere.

- Når det gjelder bredden på tunnelen, blir det som å gå inn til Fosnavåg. Der er det også trangt. Vi må slakke ned før vi entrer, og så gli sakte forover. Da legger sjøen seg som en pute langs begge skutesider, slik at det er liten risiko for å treffe land, forklarer han.

Han sammenligner med Lepsøyrevet, som nylig er utdjupet og utvidet til 100 meters seilingsbredde.

- Men på grunn av strømforholdene kan bare ett skip passere om gangen. Vi må også redusere farten, slik at vi har noe å gå på hvis noe uforutsett skulle skje.

Konferanse

Konferansen om Stad skipstunnel har 88 påmeldte og starter i Bergen torsdag ettermiddag. Styreleder Rolf Domstein åpner konferansen, som tar opp de fleste sider av prosjektet.

For konferanseleder Randi Paulsen Humborstad var det en skuffelse at LO-leder Gerd Kristiansen har meldt avbud i siste liten. Det skyldes at 150 LO-ansatte fredag går til streik mot LO selv. Hun skulle ha innledet om Stad skipstunnel som et unikt nasjonalt prosjekt.

Statslos: Hans-Lennart Sævik går over Stad flere ganger på hver eneste vakttørn. - Vi har god råd til å koste på oss en skipstunnel til to-tre milliarder, sier losen, som er en av innlederne på tunnelkonferansen om bord i hurtigruta "Nordlys".
Testing av innseilingen mot en fremtidig Stad skipstunnel i simulatoren på Høgskolen i Ålesund. Fra venstre stortingsrepr. Svein Gjelseth, statslos Hans Lennart Sævik og prosjektleder Elise Rusten Foto: Roger Engvik