– Forklaringen er ganske enkel, Ålesund lufthavn har nærmere dobbelt så mange passasjerer som Molde lufthavn i løpet av et år, og utenlandstrafikken er også betydelig større, sier lufthavnsjef John Offenberg ved Molde lufthavn.

– Det betyr mer inntekter på passasjeravgifter og ikke minst på taxfree-salg.

Også Volda/Ørsta lufthamn Hovden sliter med økonomien, men et underskudd på 23 millioner i 2013 bekymrer ikke lufthavnsjef Sverre Bae.

– Det eneste vi tjener penger på er en brusautomat, passasjeravgifter og litt parkering. Det er slik at det kun er et fåtall flyplasser som tjener penger i Norge, og de er med på å finansiere oss som er små. 23 millioner i minus er som forventet, og på det nivået vi har ligget på de siste årene, sier Bae.

Heller ikke Kristiansund lufthavn Kvernberget er noen gullgruve for Avinor, der gikk de med et underskudd på nærmere 29 millioner i fjor.

Lufthavnsjefen i Molde sier at det er konserntanken som er viktigst i Avinor.

– Det som betyr noe er at konsernet i seg sjøl tjener penger, sier Offenberg, som for Molde kunne notere et underskudd på nærmere 36 millioner i 2013.

Stolt

Men på Ålesund lufthavn går det så det griner. Et overskudd på nærmere 37 millioner kroner i 2013 gjør lufthavnsjef Tor Hånde stolt.

– Vi er en av sju lufthavner innenfor Avinor som tjente penger i fjor, og det er tilfredsstillende både for meg og de ansatte, sier Hånde.Det er tre faktorer som sikrer suksessen for flyplassen på Vigra.

– En økning på 100.000 utenlandspassasjerer fra 2012 til 2013 gjør at taxfree-salget står for 18 millioner av overskuddet, sier Hånde.Det ser også veldig bra ut for 2014.

– Vi hadde totalt 1.055.000 passasjerer i 2013, og forventer 1,1 millioner i 2014. Vi håper også å få se noen av de pengene vi tjener gjennom å få klarsignal for en utvidelse av terminalen på 2.000 kvadratmeter. Det er det så absolutt behov for, sier Hånde.

<strong>Taper penger:</strong> Lutfthamnsjef Sverre Bae ved Volda/Ørsta kunne bokføre et underskudd på rundt 23 millioner i fjor.