Det 127,75 meter lange skipet er desinget av Ålesunds-selskapet Skipsteknisk. Det skal jobbe for selskapet Canyon, som opplyser at fartøyet er spesialbygd for å takle særdeles dårlige værforhold.

Det ærefulle oppdraget med å døpe skuta er gått til Mary-Lou Meixner, kona til Eirik Volstad som er en av sjefene i rederiet. Trond Volstad har vært prosjektleder for Volstad i byggetiden. Jan Nakken er kaptein,

Nybygget er levert av Kleven og bygd ved Myklebust Verft, som også skal bygge et søsterskip for Volstad Maritime i Ålesund, opplyser kommunikasjonssjef Ellen C. Kvalsund i en pressemelding foran dåpen, som skal være klokken 14.

Største fra Myklebust

Etter dåpen inviteres dåpsgjestene og alle andre interesserte om bord i det flotte skipet.

- «Grand Canyon II» er det hittil største skipet som er levert fra Myklebust verft. Verftet som i år markerer 100-årsjubileum, har denne våren den største aktiviteten noen sinne, opplyser kommunikasjonssjefen.

Hun forteller at verftet er i sving med å utruste tre store fartøy som skal sluttføres parallelt. Den siste tiden har opp mot tusen personer hatt sitt arbeid på verftet i Gursken.

Kraner og ROV

De to søsterskipene som bygges for Volstad Maritime er 25 meter breie og innredet for 104 personer i enkle og doble lugarer.

Skipene utstyres med 250 tonns offshorekran og flere mindre kraner og vinsjer. Helikopterdekket er beregnet for Sikorsky S-92 og har en diameter på 26 meter.

«Grand Canyon II» har ROV-utstyr for å kunne utføre fjernstyrte operasjoner under vann.