Til stor jubel fra de tilstedeværende kunne Mazda under bilmessen i Tokyo for snaut to år siden fortelle at de hadde inngått intensjonsavtale med norske HyNor om levering av 30 hydrogendrevne sportsbiler av typen RX-8. Bilene skulle være klare for levering parallelt med åpningen av den såkalte hydrogenveien mellom Oslo og Stavanger.

Bilene klare

Nå er hydrogenveien åpnet og bilene snart klare for levering, men ytterst få kunder står parate til å ta i mot dem. Mazdas salgsdirektør Hauk Eirik Jensen vedgår at finanskrisen gjør det til en utfordring å finne kunder. – Å fronte miljøet er jo hyggelig så lenge det ikke koster penger, sukker Jensen. Salgsdirektøren bekrefter at ti biler formelt er bestilt, og at den første allerede er i landet. Klarer ikke HyNor – eller Mazda selv – å skaffe kunder til resten av forsøksbilene, blir de sannsynligvis ikke produsert. Avtalen mellom Mazda og HyNor er utformet slik at Mazda tar bilene til Norge og leaser dem ut gjennom LeasePlan, mens HyNor skaffer kundene. – Dette går tregere enn planlagt, er omtrent alt en ferierende Anne Marit Hansen, leder for HyNor i Oslo, vil si.

Stiv pris

Kun 100 kilometers rekkevidde mellom hver tanking – og stiv pris – forklarer trolig det trege salget. Kundene binder seg til tre års leasing med månedspris på 16.000 kroner pluss moms. Nødvendig vedlikehold er inkludert i prisen. Dessuten er hver av de ti første bilene subsidiert med 200.000 kroner fra Forskningsrådets midler. I tillegg subsidierer staten hver bil med flere hundretusen kroner, gjennom fritak for engangsavgift. Totalt forlanger Mazda i Japan rundt trekvart million for hver av bilene. Anne Marit Hansen innrømmer at HyNor hadde håpet på å komme ned i en leasingpris på 10.000 kroner per måned, men at 16.000 kroner er realiteten. Anonyme kilder i miljøet for utslippsfrie biler mener Mazda tar stiv pris for bilene, og lar kundene i for stor grad betale for et testarbeid Mazda burde bekostet selv. Mazdas folk har derimot ved flere anledninger hevdet at de leverer bilene til kostpris.

Dyrere yen

Forverret kurs på japanske yen i forhold til norske kroner gjør ikke regnestykket bedre. Ifølge tall fra DnBNOR koster yen nå 47 prosent mer enn den gjorde da intensjonsavtalen ble signert (4,60 kroner for 100 yen høsten 2007 mot 6,78 kroner nå). Kursforverringen har lagt ytterligere press på Mazda. Gulroten ved å kjøre med hydrogen på tanken, består blant annat av symboleffekten ved å kjøre en "ren" bil med sportslige image. I tillegg får du fri tilgang til kollektivfeltene, null bompenger og trolig etter hvert også fritak for parkeringsavgift på offentlige parkeringsplasser. På de fleste avgiftsområder likestilles hydrogenbilene med elbilene.

Nødbensin

For å unngå faren for å kjøre tom for drivstoff, kan alle RX-8 hydrogen også tankes med fem liter nødbensin. Det rekker til rundt 50 km med pen kjøring. Hydrogentanken tar 105 liter og stjeler hele bagasjerommet. For å være sikker på at teknologien virker, har konsulent og rotasjonsmotorentusiast Thor Henning Olsen i Rothor Advanced Power i Stavanger kjørt 12.000 vinterkilometer uten feilslag med en Mazda RX-8 hydrogen. Hydrogenstasjonen i Stavanger var landets første, og åpnet i forbindelse med oljemessen for tre år siden. Siden kom tankanlegget på Herøya i Grenland, og nylig åpnet fyllestasjonen på Økern i Oslo. Snart vil anlegget utenfor Drammen være klart. Det blir etterfulgt av to fyllestasjoner på Sørlandet. I dag ruller 15 hydrogendrevne personbiler på norske veier. De fleste av dem er foreløpig av typen Toyota Prius, bygd om fra bensin- til hydrogendrift av Quantum i California.

KONGELIG: Kronprins Haakon åpner hydrogenveien. (Foto: Øivind Skar)
TESTSJÅFØR: Thor Henning Olsen har tilbrakt en vinter bak rattet i Mazda RX-8 hydrogen som testsjåfør for Mazda. (Foto: Øivind Skar)
HYDRO: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en Mazda RX-8 under åpningen av Hydrogenveien.