– Kjenner dere igjen fargene som dere har brukt i bildene dere har malt?

Førskolelærer Gitte Slinning rekker nesten ikke å stille spørsmålet ferdig før et rungende JA kommer fra en gruppe 5- og 6-åringer. De er første pulje av barn fra Trollhaugen barnehage i Ålesund som med stor iver springer rundt for å se på alle de store, fargerike Widerberg-bildene som henger i utstillingslokalet.

I vinter og vår har to avdelinger med barn fra 3 til 6 år hatt bildekunstneren Frans Widerberg som tema og prosjekt.

– Med utgangspunkt i bildet «Vannrytter» har barna studert, filosofert og laget sin egen kopi av dette Widerberg-motivet. Det er blitt rundt 40 knallfine maleri, forteller Gitte Slinning.

Fine farger

– Her er alle fargene vi også har brukt. Og figurene på bildene ligner på «Vannrytteren», mener Philip mens han sammen med de andre går på jakt etter «Vannrytter-bildet».

Se den figuren der! Den ligner på de vi har laget, roper Solveig og peker begeistret på bronsefiguren av en rytter til hest som den kjente kunstneren har laget.

Observasjonen får barna til å stimle sammen rundt «Vannrytteren» for å sammenligne den med skulpturene de har formet i leire.

– Hva synes dere om bildene til Frans Widerberg?

– De har veldig fine farger, men folka og hestene er litt rare fordi de har så veldig lange bein, mener Solveig. Philip Nicolay, Vincent og Anders nikker og er enige.

– Se alle de prikkene på bildene. Vet du hvordan Widerberg har laget dem? under Henriette.

– Jo, han tar masse maling på en pensel og kasten den på bildet, forklarer småjenta mens hun slenger armen mot et av kunstnerens store håndkolorerte arbeid.

Fargelære

– Har det vært kjekt å jobbe med Widerberg-prosjektet?

– Ja, det har vært gøy å male våre egne bilder, og det er gøy å være her å se på bildene han har laget, mener Kaja og Solveig.

– Og så har vi lært om fargene gult, rødt og blått og hvordan vi må blande dem for å få andre farger. For å få grønt må vi blande gult og blått, kan Vincent fortelle.

Akkurat det å lære barna om primærfargene har vært noe av hensikten med Widerberg-prosjektet.

– Frans Widerberg bruker gode, klare farger som gjør det lett å gi barna innblikk i enkel fargelære. Vi har forklart hvordan han bruker primærfargene, og det har vært imponerende å se hvordan barna har blandet gult, rødt og blått for å få fram de fargevalørene de har ønsket i bildene sine, sier Gitte Slinning.

Hun forteller at barna har fått såpass god kunnskap om primærfargene at de finner dem igjen både på lekeplassen og andre steder.

– Nylig satte Henriette en gul, rød og en blå plastbøtte sammen i sandkassa. – Her er Frans Widerberg sine primærfarger kunne 6-åringen fortelle. Det viser at de ikke kommer til å glemme Widerberg så lett, tror førskolelæreren.

Kirkebesøk

På besøk i Volsdalen kirke har også noen av barnehagebarna vært, for å studere Widerbergs glassmalerier. Da laget barna sine egne skisser som de så har brukt til å lage egne Widerberg-inspirerte glassmaleri på vinduene i barnehagen.

– Når vi inviterer foreldre og søsken til sommerfest 4. juni, blir det samtidig Widerberg-utstilling. Da skal barna vise fram sine glassmaleri, skulpturer og Vannrytter-bilder. Det blir fargerikt og flott, sier Gitte Slinning med en flokk ivrige, små kunstnere rundt seg.

Widerbergs «Vannrytter»-bilde har inspirert barnehagebarna til å male fargerike bilder. Foto: Morten Hjertø
Barna har studert fargebruken til Widerberg og lært om primærfargene. Foto: Morten Hjertø