Siden 22. august har det vært gratis å ta buss i Ålesund byområde, Sula og Giske. Gratisperioden startet parallelt med innkreving av bompenger. Nå er kampanjen over. Perioden med gratis buss har ført til en kraftig økning i antall passasjerer som har benyttet seg av gratistilbudet.

Økonomisk konsekvens

Den to måneder lange perioden med gratis buss har kostet fylket rundt 10 millioner kroner.

KrFs Randi Walderhaug Frisvoll var en sentral person da det ble bestemt at det skulle gjennomføres en forsøksperiode med gratis buss i Ålesund kommune. Kraftige kutt i fylkesbudsjettet er årsaken til at gratisperioden ikke vil vedvare.

– Den økonomiske situasjonen fylket står i gjør at det ikke er mulig å få reduserte takster. Nå står kampen om å opprettholde den rutefrekvensen vi har hatt i perioden med gratis buss, sier Walderhaug Frisvoll.

Blir dyrere å reise

Studentene Selma Holen og Frida Johansen ved NTNU merker at studentbudsjettet strammer seg til.

– Det merkes på studentbudsjettet at gratisperioden er over. Det blir ei ekstra utgift i måneden, men vi skjønner at vi må betale, sier Johansen og Holen.

Ester Humblen er tydelig på at bussen burde være gratis.

– Jeg har benyttet meg godt av gratistilbudet disse to månedene, og synes at den burde være gratis bestandig. Så kunne vi heller betalt en sum til fylket en gang i året, så slipper vi busspassasjerer å styre med billetter og apper, forteller Humblen.