- I løpet av dagen i dag har jeg fått veldig mange reaksjoner. Folk har sendt meg tekstmeldinger og kommentarer på Facebook. Alle applauderer at jeg tar til motmæle mot Facebook i denne saken, sier kunstner Yngvil Birkeland fra Volda.

Det var sol.no, og deretter NRK, som omtalte saken om Facebooksensuren Yngvil har opplevd. 1. januar la hun ut et blogginlegg med tanker om det nye året. Som illustrasjon til innlegget hadde hun lagt inn det abstrakte maleriet "It ain't heavy". Her er det blant annet en naken kvinneskikkelse. Yngvil fikk mye respons på blogginnlegget sitt og ville reklamere for det på Facebook, men da fikk hun nei til svar.

- De skrev at bildet var upassende, at de ikke godtok overdrevne seksuelle bilder, bilder som antydet nakenhet eller viste for mye hud. Jeg blir helt matt. Dette er ikke et pornografisk bilde og det er ingen som tolker det slik. Jeg anser meg selv for å være en seriøs billedkunstner og mener bildet går inn i en lang kunstnerisk tradisjon.

Hva med Michelangelo?

Yngvil har klaget til Facebook, men mener ikke at hun har fått noe godt svar.

- Jeg prøvde å forklare litt om kunsthistorien til dem, men fikk ikke noe godt svar. Skal de sensurere nakenbilder av Michelangelo også, spør hun retorisk.

Yngvil mener hele saken er litt komisk, men ser at den nesten har spredt seg til en kunstnerisk aksjon.

- Mange kunstnere tvitrer om saken og krever nye og mer smidige regler fra Facebook. Det går jo an å håpe at engasjementet når fram og fører til en endring, sier hun.

Paradoks

Kunstneren mener det er at paradoks at voldsbilder og mer eller mindre seriøse datingtjenester tillates på Facebook, men ikke seriøs kunst så lenge det er en naken skikkelse i bildet.

- Det har nok bakgrunn i at det er et amerikansk konsern. I USA er man vel generelt mer redde for nakenhet. Jeg håper dette kan endre seg.

Positivt

Saken i seg selv har imidlertid hatt positive ringvirkninger for Yngvil som kunstner.

- Jeg har allerede fått flere forespørsler fra folk som vil kjøpe bildet, så det blir nok solgt i løpet av dagen, ler hun.

Yngvil Birkeland Foto: Knut Arne Aarset