Rauma-ordfører Lars Olav Hustad ser for seg at dersom fjellpartiet snart ikke løsner, kan det bli aktuelt å la godstoget, som på Raumabanen drives av det private selskapet Cargolink, få anledning til å gjenoppta kjøringen med et opplegg der man har etablert vaktordning forbi Horgheim.

– For Cargolink er det dramatisk at Raumabanen er stengt. De står i fare for å tape markedsandeler i konkurranse med andre transportører, sier ordføreren.

– Ja, det er dramatisk, svarer administrerende direktør Karl Ivar Nilsen i Cargolink.

Nattetid frakter de gods fra Oslo til Åndalsnes, med retur på formiddagen. Godstoget tilsvarer 25 vogntog. Noe av godset veier flere titalls tonn.

– Det direkte tapet per uke er 500.000 til en million kroner. I tillegg kommer et mulig indirekte tap, med tap av markedsandeler og tap av folks tro på jernbanen, sier Cargolink-sjefen.

Terskel

Omlasting andre steder på ruta enn Åndalsnes ser han som utelukket. Dermed må kundene i mellomtiden selv finne andre måter å frakte godset.

Cargolink-sjefen sier terskelen for å gjenoppta godstransporten på Raumabanen er i praksis omtrent den samme som for persontransport.

– I første omgang ser vi for oss en form for overvåking og varsling. Men kamera er ikke nok, for transporten foregår også om natta. På sikt kan det kanskje legges opp fysiske barrierer, sier han.

Ingen sjanser

Først må politiet gi klarsignal. Så skal Jernbaneverket vurdere om det er trygt med tog. Så vil Cargolink gjøre en egen risikovurdering av hva som må til.

Når godstransporten kan komme i gang igjen kan han ikke si nå.

– Vi tar ingen sjanser, sier adm.dir. Karl Ivar Nilsen i Cargolink.