Det skriver leder i Kristiansund Ap, Berit Tønnesen i en kronikk. Tønnesen er også nestleder i Møre og Romsdal Ap.
– Nordmøre forventer at alternativet Romsdalsaksen blir utredet til samfunnsmessig nytte for vår region, skriver Tønnesen.
Dermed sprekker enigheten innad i Ap om det omstridte trasévalget for kyststamveien mellom Ålesund og Molde. På sist fylkesårsmøte vedtok partiet at de støttet Møreaksen som trasévalg.
– Fra Nordmøres ståsted, en del av fylket som virkelig har behov for tiltak som fremmer vekstkraftige bo- og arbeidsmarkeder, vil ikke alternativet med Møreaksen åpne for muligheter til mer samhandling og interaksjon nordover. Kostnader med Møreaksen gjør at Nordmøre ikke får realisert noen fergeavløsningsprosjekt i overskuelig framtid, skriver Tønnesen.
Taus fylkesleder
Fylkesleder Per Vidar Kjølmoen fra Åndalsnes, vil ikke kommentere innholdet i kronikken fra sin egen nestleder i fylkespartiet.
– Dette har jeg ingen kommentar til. Det er mange saker som blir diskutert i partiet og jeg registrerer her hva lokallaget i Kristiansund skriver, sier Kjølmoen, og viser til vedtaket på partiets fylkesårsmøte.
– Jeg forholder meg til det vedtaket, sier han.
Starta med Sve
Med initiativet fra Kristiansund blir spørsmålet om vedtaket om å gå for Møreaksen overlever neste fylkesårsmøte i Arbeiderpartiet.
Det som starta med Frps Frank Sve sin snuoperasjon og påfølgende hardkjør mot Møreaksen har ikke gått upåaktet hen i Arbeiderpartiet.
– Det har vært høylytte diskusjoner om hvilke traseer som bør velges for ferjefri stamvei E 39 med kryssing av Romsdalsfjorden. Nye muligheter som åpner seg gjennom utvikling av teknologi på samferdselsløsninger blir ikke hensyntatt i de politiske prosessene, og vi som samfunn risikerer da å velge løsninger som på langt nær er optimale og som ikke forsvarer kostnadene dette påfører oss som fellesskap, påpeker Tønnesen.
Møreaksen ligger i dag inne i Nasjonal transportplan med en startbevilgning i 2023.