– Jeg har ikke tenkt å bruke tid på alternative vegtraseer verken i Møre og Romsdal eller andre steder i landet, er beskjeden fra Solvik-Olsen.

Da Sunnmørsposten snakket med Solvik-Olsen i Vandrehallen på Stortinget var det fullt mulig å registrere enn vis oppgitthet over debatten som nå er dukket opp i fylket med krav om ny utredning av Romsdalsaksen.

– Lokale myndigheter har valgt Møreaksen som trase. Stortinget har gjort samme vedtak, fastslår Solvik-Olsen.

– De fylkespolitikerne som ønsker en utredning av Romsdalsaksen sier at for at de skal støtte det må de ha en garanti fra deg om at Møreaksen ikke mister sin plass i Nasjonal transportplan. Får de det?

– Fra meg får de verken garanti, eller ikke garanti, sier Solvik-Olsen og forsvinner inn i stortingssalen.

Tøvete

– Hele diskusjonen om garantier er blitt tøvete, sier Frank Sve nå.

Da han fikk Venstre, KrF og Senterpartiet sin støtte i fylkesutvalget for å få en sak i fylkestinget der en skulle be om en utredning av Romsdalsaksen, var det avgjørende for de andre partiene at Sve framskaffet en garanti for at Møreaksen ikke mistet sin plass i køen.

Ikke mulig

Nå mener Sve at en slik garanti ikke er mulig å få.

– Det er umulig for Solvik-Olsen eller andre å gi en garanti om hva som skjer etter at transportplanen er rullert. Det er det Stortinget som bestemmer, sier Sve.

– Men Solvik-Olsen kan, om han vil, gi en garanti om at han i sitt forslag til ny NTP har Møreaksen med i 2023?

– Det kan han selvfølgelig ikke. Arbeidet med nye NTP begynner snart og vi har ennå ikke drøftet internt i partiet, eller på andre måter tatt opp hvordan den nye transportplanen skal se ut, sier Sve.

– Jeg tror jeg, Nordseth og Sørheim har snakket forbi hverandre. Med garanti mente jeg at det ikke skulle skje noe i forhold til Møreaksen i periode fram til 2021.

– Men det er i 2023 pengene kommer?

– Da har det vært valg og vi har et nytt storting. Ingen kan garanterer på vegne av det, sier Sve.

foto
Akse: – Fylket bør selv vurdere å betale for en utredning av Romsdalsaksen, mener Frank Sve. På bildet en av flytebruene på sambandet. Illustrasjon: Romsdalsaksen