Lovforslaget ble vedtatt i statsråd forrige og trer i 1. februar, skriver Lovdata.
De nye bøtesatsene starter på 1150 kroner og beveger seg opp til 15.850 kroner, avhengig av hva slags trafikklovbrudd som er blitt begått.
UP-Midtnorge har delt oversikten over de nye satsene på sin Snapchat-konto:
Dette må du betale for å ha kjørt for fort:
Kode | Fartsgrense | Fartsoverskridelse | Bøtesats |
01A | 60 km/t eller lavere | t.o.m. 5 km/t | 1.150 kroner |
01B | 60 km/t eller lavere | 6 t.o.m. 10 km/t | 3.150 kroner |
01C | 60 km/t eller lavere | 11 t.o.m. 15 km/t | 5.650 kroner |
01D | 60 km/t eller lavere | 16 t.o.m. 20 km/t | 8.200 kroner |
01E | 60 km/t eller lavere | 21 t.o.m 25 km/t | 12.700 kroner |
01J | 70 km/t eller lavere | t.o.m. 5 km/t | 1.150 kroner |
01K | 70 km/t eller lavere | 6 t.o.m. 10 km/t | 3.150 kroner |
01L | 70 km/t eller lavere | 11 t.o.m. 15 km/t | 5.050 kroner |
01M | 70 km/t eller lavere | 16 t.o.m. 20 km/t | 7.050 kroner |
01N | 70 km/t eller lavere | 21 t.o.m 25 km/t | 9.550 kroner |
01O | 70 km/t eller lavere | 26 t.o.m. 30 km/t | 12.700 kroner |
01P | 70 km/t eller lavere | 31 t.o.m 35 km/t | 15.200 kroner |
01Q | Motorveg 90 km/t eller høyere | 36 t.o.m. 40 km/t | 15.850 kroner |
NAF er skeptiske
For eksempel kan man ilegges et forenklet forelegg på 8200 kroner om man kjører i strid med trafikkskiltene, men hvis man blir tatt for ulovlig mobilbruk, er boten på 10.200 kroner.
Da forslaget kom på bordet før jul, mente Naf at økningen kom for tidlig.
– Det var mye skepsis til den forrige økningen, og om det ville virke etter hensikten. Vi etterlyser en grundig gjennomgang om de økte bøtene faktisk har hatt en effekt på trafikksikkerheten og om det har blitt færre lovbrudd etter økningen, sa pressesjef Ingunn Handagard i desember.
Fikk problemer
Da politiet innførte de nye satsene i fjor, økte satsene med 30 prosent. Den første uken ble det imidlertid skrevet ut bøter etter gamle satser da politiets IT-systemer ikke var oppdatert.
– Vi fikk ikke meddelt dem før 1. februar. Derfor har vi ikke klart å komme i gang med de nye satsene. IT-systemene våre er ikke oppdaterte, forklarte UP-sjef Knut Smedsrud til Aftenposten.