Etter et par timers debatt gikk Miljøpartiets Jarle H. Steffenssen på talerstolen og sa at han hadde bestemt seg for å bryte ut av flertallskoalisjonen. Noen minutter etterpå kom Oskarson på banen og fortalte at han kom til å sørge for at det ble flertall for koalisjonens forslag likevel.

Press

Oskarson sa at han syntes det var greit å bli tungen på vektskålen, men at han ikke hadde ventet at det skulle bli slik.

– Og bryter man ut blir man også utsatt for et nesten utålelig press, sa Oskarson.

Men jeg lar meg ikke presse, slo han fast og sammenlignet seg med Margaret Thatcher som sto fast på det hun trodde på med ordene «This lady is not for turning».

Oskarson var imidlertid ikke nådig med Miljøpartiet som han mente manglet ryggrad ved å hoppe og sprette fra standpunkt til standpunkt, som han kalte det.

– Et parti kan ikke oppføre seg slik og samtidig ønske å bli tatt seriøst, sa Oskarson.

Han begrunnet sitt standpunkt med at koalisjonens forslag var det mest realistiske og det som har størst sjanse for å bli gjennomført.

– Og dette er ikke et knefall for Statens vegvesen, men jeg tror at fagfolkene i vegvesenet har ekspertise vi må stole på.

Oskarson innlegg fikk Venstres Kirsti Dale til å gå på talerstolen å foreslå at han burde vurdere å skifte parti.

Ryggrad

Jarle H. Steffenssen svarte Oskarson og sa at hans standpunkt nettopp betyr at han har ryggrad til å stå for de standpunktene som betyr aller mest for Miljøpartiet.

– Vårt overordna mål er å få ned utslippene i Ålesund, og selv om vi har vært med på å få pakken grønnere, har det vært vanskelig å svelge 4-felts motorveg. Steffenssen foreslo å utsette hele bypakken til man har utredet en bybane.

Bom østover

Forslaget til bypakke som nå går til videre behandling, har et par nye punkt. Det ene går ut på at man skal utrede muligheten for å flytte bomsnittet i sentrum til øst for tunnelinnslaget i Ysteneset. Et annet punkt sier at det skal settes av 220 millioner kroner til tiltak for framkommelighet for buss, for gående, syklende og trafikksikkerhet.

Før de to «utbryterne» kom på banen, gikk de ulike representantene på talerstolen og argumenterte for sine forslag. Flere trakk fram Statens vegvesens rolle i bypakkesaken, og Sindre Nakken mente det var skapt et inntrykk av at det er makta som rår i denne saken.

– Å følge råd fra en faginstans er ikke det samme som å være kjøpt og betalt, sa Nakken.

Hans Kjetil Knutsen fra Ålesundlista tok opp møtevirksomheten mellom vegvesenet, administrasjonen og den politiske ledelsen i Ålesund og spurte ordføreren om dette var en god og demokratisk saksbehandling.

– Vi trenger ikke å hoppe fordi vegvesenet sier hopp, sa Knutsen.

Varaordfører Tore Johan Øvstebø tok også opp vegvesenets rolle, og sa at det kunne virke som om mange i Ålesund ikke vil akseptere vegvesenets rolle i og rundt Ålesund.

– Jeg for min del mener vi gjør klokt i å spille på lag med Norges desidert tyngste fagmiljø på vegutbygging.

I pakken som nå er vedtatt, er det satt av 50 millioner kroner til å utrede Brosundtunnelen.

<strong>Pakke:</strong> Kirsti Dale (V) hadde med seg det hun kalte en julegave til Ålesunds befolkning. Foto: Nikolas Birkevold Farstad
<strong>Brøt ut:</strong> Jarle H. Steffenssen (MDG) kunne ikke gå for utbygging av 4-felts motorveg. Foto: Nikolas Birkevold Farstad