Den oppgraderte versjonen av Skoda Octavia RS har blitt utstyrt med helt ny front som blant annet inkluderer RS-logoen og et enda bredere luftinntak. Støtfangerne har fått tåkelys med hjørnefunksjon og LED-baserte kjørelys. På de norske bilene er dessuten xenonlys med AFS standard. Chassiset er senket 127 mm, samtidig som bilens vekt er redusert med 20 kg i bensinversjonen og 15 kg i dieselversjonen. Den oppgraderte Skoda Octavia RS har også fått luftmotstanden redusert. Det gir bedre drivstofføkonomi og høyere topphastighet.

Lavere forbruk

Begge motoralternativene i nye Skoda Octavia RS tilfredsstiller kravene i EU5-standarden, enten du velger den bensindrevne, 200 Hk sterke 2.0 TSI-motoren eller den dieseldrevne, 170 Hk sterke 2.0 TDI CR-motoren. Bensinvarianten skal kunne ha et forbruk på 0,75 liter pr mil - med et CO2-utslipp på 175 g/km. Dagens modell har et CO2-utslipp på 188 g/km og et mulig forbruk på 0,79 liter pr mil. Da vi testet den, målte vi forbruket til 0,922 liter pr mil ved blandet kjøring Dieselmotoren skal i teorien kunne nøye seg med 0,57 liter pr mil. CO2-utslippet ligger på 150 g/km. Begge motorer kan kombineres med en sekstrinns utgave av den DSG-girkassen. Femdørsutgaven av Skoda Octavia RS koster fra kr. 349.500,- med 170 Hk 2.0 TDI CR-motor og manuell girkasse.

NY: Skoda Octavia RS med tøffere front.
FORGJENGEREN: Dagens versjon av Octavia RS.
RS: Koster fra rundt 350.000 kroner i Norge.
LUFT: RS har fått glupskere luftinntak.