Haukeberg, som er orlogskaptein, har i fire år vært skipssjef på «KNM Måløy». Nå blir han, i tillegg til å fortsatt være skipssjef, leder for alle de fire mineryddingsfartøyene i marinen. Under en seremoni på Haakonsvern ble han offisielt innsatt.

– Jeg er både ydmyk og stolt over oppgava jeg har fått. Stolt fordi minerydder-skipa betyr mye for meg, og også folkene som jobber om bord. Ydmyk fordi, selv om jeg har fire års erfaring som skipssjef, så er jeg usikker på hva denne stillinga vil kreve av meg, sier Haukeberg.

Pippi

I talen sin under innsettelsen siterte Haukeberg Pippi Langstrømpe: «Det her har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert.»

– Det er også min tilnærming til jobben. 1. august trådde «nye marinen» inn, og kommandolinjene har blitt mye færre. Tiden fremover vil bestå av en god del usikkerhet, men vi skal bli mest mulig flinke til å løse vært primæroppdrag, rydde miner og sørge for at leia er trygg, sier Haukeberg.

Nato

1. Minerydderskvadron består per i dag av fire fartøyer. To minejaktfartøy, og to minesveipere.

– Norge og 1. minerydderskvadron har til enhver tid et av våre fartøyer i Natos stående minerydderstyrke, for å bidra på den internasjonale arenaen med fjerning av eksplosiver under vann, og for å oppfylle våre forpliktelser innenfor Nato, forklarer Haukeberg.

«KNM Måløy» skal nå slutte seg til Nato-styrken i Hammerfest, og blir ute på oppdrag i over fire måneder, og det er 36 personer om bord. 14 offiserer, sju matroser og 15 menige.

Må tenke selv

Det var kommandør i marinen, Bjørn Kvisgaard, som ga Haukeberg hans nye oppdrag i går.

– Jeg er sikker på at han kommer til å gjøre en utmerket jobb. Med omorganiseringen av marinen betyr det også mer ansvar å være skvadronsjef. Man må løse flere av problemene sjøl, blant annet mannskapsmangel, forteller Kvisgaard.

Mange miner

Ingen vet det nøyaktige antallet, men det finnes titusenvis av miner fra 2. Verdenskrig langs norskekysten fortsatt, mange av dem i våre to nordligste fylker.

– For å bli god i noe, så må man trene. Skal man virkelig bli god, så må man trene realistisk. Farvannene i Troms og Finnmark er gode områder for oss å trene realistisk, det ligger fortsatt igjen mye etter krigen, og været og klimaet er ofte litt tøffere enn hva vi søringer er vant til – og det må vi trene på, så jeg er sikker på at dette blir en svært lærerik tur både for meg og resten av mannskapet, sier Haukeberg.

<strong>mannskap:</strong> Haukeberg inspiserer mannskapet på «KNM Måløy».