De tre hadde møte under første dag av Frp-landsmøtet på Gardermoen. Solvik-Olsen vil ikke garantere noe som helst rundt hvordan transportplanen ser ut i 2023.

– Dersom fylket selv ønsker å gjennomføre en utredning vil ikke jeg stoppe det, men de må gjennomføre den utredningen selv, sier Solvik-Olsen til Sunnmørsposten.

Han åpner for at han kan ta et møte med fylket om saka den dagen utredningen er ferdig. Men han stiller et krav.

– Utredningen må ha en kvalitet som gjør at den er på et nivå at den tåler møtet med en offentlig debatt, og at metodene er slik at de blir akseptert av fagmiljøet i vegvesenet, sier Solvik-Olsen.

– Det kan ikke være slik at et prosjekt er utredet med en sikkerhet for pris på inntil 80 prosent, og så komme med en utredning der sikkerhet for pris er på 20 prosent. Det blir ikke godtatt, sier Solvik-Olsen.

Vi må betale

Frankt Sve erkjenner at de må betale utredningen selv.

– NTP ligger fast fram til 2021. Når så Møreaksen ligger der som et prioritert prosjekt, er det ikke mulig for vegvesenet å gjør en alternativ utredning. Derfor må fylket betale denne utredningen selv, sier Sve.

Sve trodde først at det ville være nok med en mindre tilleggsutredning, men kravene fra Solvik-Olsen er slik at fylket ikke kommer unna med annet enn å gjennomføre en fullstendig såkalt KVU.

Koster millioner

Det er en omfattende utredning som skal gi et prisanslag med mindre enn 40 prosent usikkerhet. En slik utredning koster millioner av kroner og tar flere år å gjennomføre.

– Vi må nok gjennomføre en såkalt tilleggs-KVU og det er klart at det koster penger, erkjenner Sve.

Med på møtet med Solvik-Olsen var også Sylvi Listhaug. Hun mener det er åpenbart at Romsdalsaksen må utredes for å se om det på denne måten er mulig å spare penger.

– Teknologiutviklingen på flytebruer går raskt, og dersom det er slik at vi her kan spare mange milliarder kroner, mener jeg det er helt klart at vi må få denne utredningen, sier Listhaug.

Må betale: Frank Sve innser at fylket må betale en eventuell utredning for Romsdalsaksen selv. Det kommer på mange millioner kroner. Foto: Romsdalsaksen