UP ramser opp farten de 13 fartssynderne hadde, hvor hele åtte mistet førerkortet. 3–400 biler passerte da kontrollen pågikk.

Fartsovertredelsene ligger på 72–112 km/t i 60-sona, altså hele 52 km/t for fort på det meste.

Uoversiktlig sted

Politibetjentene Eirik Krossen og Erik Senneset som holdt kontrollen ved Grotli, påpeker at det har vært dødsulykke og alvorlige personskader i området.

– Dette er et ganske nedslående resultat. Vi har ikke hatt så mye av denne type hastigheter i Nordfjord, sier betjentene etter kontrollen.

Det at det er doble sperrelinjer gjør det hele ekstra alvorlig.

– Det er også en lengre sving hvor man ikke har oversikt over hva som kommer rundt svingen, forklarer Krossen, og legger til at det også var mye bra kjøring i timene de var på Grotli.

Politibetjentene Eirik Krossen og Erik Senneset i UP mener folk bør klare å komme seg ned i 60 km/t. Fra varslinga om at det blir 60-sone til der kontrollen ble holdt var det ca. 400 meter. Arkivfoto. Foto: GUNNHILD SINDRE/FJORDINGEN

– Burde vært 70 først

Over Strynefjellet er det 90-sone både før og etter den aktuelle strekninga med 60-sone på 700 meter ved Grotli.

Are Bergheim på Grotli, som har vært hotelldirektør på høyfjellshotellet, understreker at bilistenes atferd ikke er god nok.

– Det er ingenting å diskutere, men vil man hjelpe dem som blir tatt, når åtte av 13 mister førerkortet på noen timer, så må en gjøre noe med merkinga av 60-sona, mener Bergheim.

– Det er 90 km/t i 12–13 km før du kommer hit. Så har du varsling 150 meter før du kommer til 60-sona. Jeg unnskylder ikke at noen kjører altfor fort, men det må være lov å spørre om vegmerkinga er god nok, mener Bergheim.

Han sier det etter fartsgrensen på 90 burde vært fartsgrense på 70, og så 50 km/t.

– Da ville man fått ned farten. Vi er glade for at det er kontroll her, men når resultatet er så gærent som dette her, så må man kunne diskutere om det bør gjøres noe med merkinga, gjentar han.

Bergheim ønsker at Statens vegvesen gjør noe med dette.

Fartskontrollen ble holdt i ei 60-sone med kurve. Det er doble sperrelinjer. Foto: UP
Are Bergheim på Grotli. Foto: Roy Aron Myklebust / Fjordingen

Slik er 60-sona varsla

Men politibetjentene er klare på at bilistene må få med seg at det blir 60-sone.

– 60-sona er varsla med skilt på begge sider, og det er varsling om at det blir 60 om 150 meter, understreker Krossen og Senneset.

Kontrollen ble holdt ca. midt i 60-sona, noe som betyr at bilistene hadde ca. 400 meter å komme seg ned i 60 på.

– Da har bilistene lang nok tid å bremse ned på, mener betjentene.

Politibetjentene mener det er negativt om folk tenker at fjellområder er et slags friområde for fart. Eller at det ikke er politi som kontrollerer.

– En ting er å bli stansa og miste lappen, en annen ting er å kollidere og skape en livstruende situasjon. For Grotli sin del er dette et populært turområde hvor det er mennesker som krysser vegen og skal på turer, forklarer Senneset.

Også folk som bor og jobber på Grotli har fortalt om høye hastigheter.

– Folk må slutte å tenke at de er midt på fjellet og at fartsgrensene ikke gjelder dem, sier Krossen.

UP har hatt tre kontroller ved Grotli på under ei uke. På en av kontrollene ble det førerkortbeslag på under en halvtime. Så mistet fire lappen på søndag, og det var åtte beslag i denne kontrollen.

– Vi kommer til å stå her videre. Folk må bedre atferden sin. En del av dem vi har tatt kjenner veldig godt til at det er 60-sone, i og med at de kjører over fjellet flere ganger. Det vitner kanskje om at det ikke har vært mange kontroller her tidligere, spekulerer Krossen.

Politibetjentene understreker at de har et forebyggende perspektiv med kontrollene.

Politiet melder for øvrig om en fartskontroll i en 80-sone på Vågstranda i Vestnes torsdag ettermiddag. Her ble resultatet ni forenkla forelegg, hvor høyeste fart var 94 km/t.

Her er bøtesatsene. Blå farge gir to prikker, mens gul farge gir tre prikker. Foto: UP