Det skal ikke lenger være en fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier, skriver NRK.

Veiene kan i tillegg bli smalere. Årsaken er at regjeringen vil spare natur og matjord og få mer vei for pengene.

– Det handler om at vi skal ha en ansvarlig veipolitikk. Da får vi også mer ut av ressursene og kan oppnå bedre veistandard for flere innbyggere i landet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Endringene vil føre til flere nye to- og trefeltsveier og begrense naturinngrep.

– Dette er veldig bra med tanke på å ta bedre vare på natur og stoppe den bit for bit-nedbyggingen av natur som vi har drevet med altfor mye i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) reagerer på endringene. Han og Frp var med på å innføre firefeltsveier med 110-grense da de satt i regjering.

– Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringen holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier han.