Neste uke vil formannskapet i Ålesund gå inn for å opprette bompengeselskapet som skal stå for innkreving av midler til bypakken.

Les også: Her kommer bommene

Tar fra reservepost

Kommunen skal være eneeier i selskapet, som får en aksjekapital på beskjedne 250.000 kroner. I en bånnskrapt kommuneøkonomi må disse pengene hentes fra formannskapets reservepost.

Hovedgrunnen til den lave egenkapitalen er at selskapet kanskje må avvikles relativt raskt. En ny spareplan fra regjeringen er nemlig på vei, og den kan få konsekvenser både for forbrukerne og kommunene.

Du kan få lavere regning

I mai kom det nemlig signaler fra Samferdselsdepartementet om at de vil kutte antallet norske bompengeselskap fra dagens 50-60 til to eller tre. Slik vil de gjøre innkrevingen mer effektiv. I tillegg vil de innføre en ordning der man kan redusere rentekostnadene for vegprosjekt og kompensere renteutgifter over statsbudsjettet.

Det gir grunnlag for lavere takster eller kortere innkrevingstid i bomprosjektene, sier de i en pressemelding. Departementet håper å være i gang med prosjektet i løpet av 2015.

Hvilke konsekvenser det eventuelt får for bypakken i Ålesund er foreløpig ikke kjent.

Prøv kalkulatoren: Regn ut hva bommene koster deg

Rundt 60% av de 4,5 milliardene det koster å ruste opp vegnettet rundt byen skal betales av de kjørende. Innkrevingen starter i 2016, og skal vare til 2032.