Viftene i tunnelen er normalt styrt av automatiske sensorer.

– Når sensorer i tunnelen plukker opp høye gassverdier, blir viftene skrudd på automatisk, sier Steinar Vestnes, byggeleder for driftsseksjon i Statens vegvesen i Møre og Romsdal.

Statens vegvesen måler CO2- og NOx-utslipp i tunnelen. Det er disse gassene som kan være skadelige for mennesker.

Manuelt

Statens vegvesen har tidligere starta opp viftene manuelt fordi luftkvaliteten har vært for dårlig i tunnelen.

– Målingene har av og til vært i grenseland. Det er likevel ingen tegn på at det er farlige gasser i tunnelen, sier Vestnes.

Vestnes avviser at Blindheimstunnelen ikke møter driftskravene som er satt.

– Faktisk blir tunnelen drevet strengere nå enn da den ble bygd. Grunnen til dette er at trafikken er så stor, og da blir det flere hensyn å ta. Problemet med mye tunnelstøv er et av disse hensynene, sier Vestnes.

Vintervær

Statens vegvesen innrømmer at de har utfordringer med støv i tunnelen.

– Vi har også hatt en spesiell vinter i år med veldig tørt vær. Mange av bilistene bruker piggdekk, og det blir det mer støv av, sier Vestnes.

Vestnes mener ett løp i tunnelen ikke er nok.

– Ifølge våre retningslinjer burde en så trafikkert tunnel som Blindheimstunnelen hatt to løp, sier han.

Bilister har klaget over støv i tunnelen i flere år.

– Jeg forstår at det er ubehagelig for folk å kjøre i tunnelen når sikten er så dårlig som den er. Dette er også en av grunnene til at vi har starta opp viftene manuelt, sier Vestnes.

Det er forskjell på hvor skadelig støvet er ifølge Statens vegvesen.

– All tunnelstøv er heller ikke helseskadelig. Men jeg forstår folk er bekymret, sier Vestnes.

Vask

Blindheimstunnelen ble sist vasket første uken i februar. Den neste vasken er satt til første uken i april.

– Tunnelen blir vasket seks ganger i året. To ganger i året blir hele tunnelen vasket. Fire ganger i året blir tunnelen vasket fra veibanen og tre meter opp mot vederlaget, sier Vestnes.

Tunnelen ble feiet forrige uke.

– I gjennomsnitt feier vi tunnelen mer enn en gang i måneden. Dette kan variere noe, når folk kjører med piggdekk må mer feiing til, sier Vestnes.