I rederiene jobbes det nå intenst med å få kontroll over gjeldssituasjonen. De fleste rederiene har obligasjonslån i mange hundremillionersklassen som forfaller neste år.

Farstad og Island Offshore er sammen med Havila Shipping rederier som har store forfall på obligasjonsgjeld. Havila har et usikret obligasjonslån på 500 millioner kroner som forfaller i august neste år.

Les også: – 40 nye båter i opplag før jul

– Vi har en plan for hvordan vi skal få løst det. Vi planlegger en generell refinansiering av hele selskapet, sier administrerende direktør Njål Sævik.

Obligasjonslån har vært brukt i stor grad av offshorerederiene for å finansiere den voldsomme nybyggingen de siste årene. Nå er denne muligheten helt borte.

– Obligasjonsmarkedet er helt dødt i forhold til hele oljeservice-bransjen, påpeker Sævik.

Les også: Farstad Shipping legger fem nye skip i opplag

Går over ende

Ola Grytten tror vi vil oppleve at noen av de mindre rederien ikke vil klare å refinansiere denne gjelden. Men påpeker at det faktum at en rekke av offshorerederiene har svært mye gjeld, gjør at kreditorene ikke har råd til å slå dem konkurs og ta tapene.

– Jeg tror ikke det er noe fare for at det skjer med de store rederiene, men det vil forundre meg om ikke får konkurser blant de mindre, sier Grytten.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

Konkurs: Professor i økonomi ved Handelshøyskolen i Bergen, Ola Grytten, tror det blir bankene som må stille opp for å berge enkelte offshorederi fra konkurs. Foto: Johan Behrentz

Det problematiske med obligasjonslån er at de som regel har kort løpetid, at det kun betales rente og at de forfaller i sin helhet på en fastsatt dato. I oppgangstider er sjelden det noe problem. Da kan lånet, eller obligasjonen, enten forlenges eller den blir avløst av at det utstedes en ny obligasjon.

Problemet er at krisen innen oljeservicenæringene fører til at få eller ingen vil låne mer penger til disse selskapene. De som eventuelt låner ut penger krever skyhøg rente.

Hold deg oppdatert - følg Sunnmørsposten på Facebook.

– Bankene må stille opp

– Til sjuende og sist vil det være bankene som må stille opp for å få rederiene ut av denne situasjonen. De kan be aksjonærene om mer penger, men spørsmålet er om noe vil være med på nye investeringer så lenge oljeprisen er lav og markedet er som det er, sier Grytten, som egentlig ser kun en veg ut av problemene.