Daglig leder Bjørn Idar Remøy i Bourbon Offshore Norway forteller at skipet har avsluttet kontrakten med ENI i Middelhavet og har satt kurs mot Karibia for ny kontrakt.

Skipet som tok om bord flere enn 1900 flyktninger, ble tildelt Sunnmørspostens hederspris og ble hedret i VG-kåringen «Norske Helter».

Kommentar: – Takk for en hjerteskjærende historieLes også: Heidra for redningsinnsats (krever abonnement)

– Grei kontrakt

Utfordringene mannskapene havnet opp i med en rekke bergingsaksjoner av flyktninger, er ikke årsaken til at fartøyet forlater Middelhavet.

– Vi forsøker å få kontrakter over hele verden, men lyktes ikke videre i Middelhavet, sier Remøy.

Jobben med å flytte rigger for oljeselskapet ENI strakk seg fra i fjor sommer til rett over nyttår. Sammenlignet med hva ankerhåndteringsskipet kunne tjent på spotmarkedet i Nordsjøen i samme periode, ga oppdraget ok inntekter for rederiet.

– Markedet i Nordsjøen varierte i denne perioden, men i tre måneder var det veldig lukrativt. Derfor ble det en grei kontrakt sett under ett, sier han.

Store utfordringer

Mannskapet om bord måtte en rekke ganger ta om bord desperate flyktninger som forsøke å ta seg til Europa i skrøpelige båter. Ved flere tilfeller hadde de hundrevis av mennesker om bord.

– Vi sitter med en helt ekstraordinær erfaring når det gjelder søk og redning. Å ta vare på så mange mennesker om bord på en gang med tanke på forsyninger og hygieniske tiltak var nok den største læringskurven for oss, forteller han.

Les reportasje: Med plikt til å hjelpeBildeserie: Se Bourbon-mannskapenes egne bilderLeder: Må bidra med mer til flyktninger i nød

Remøy mener både kapteiner og mannskap utviste godt sjømannskap og gode menneskelige egenskaper i situasjonene som oppstod i Middelhavet.