Skipet leveres fra Vard Langsten etter planen i månedsskiftet mars/april. Forberedelser til kontrakten vil da starte umiddelbart, melder Farstad Shipping i ei børsmelding.

Avtalen gir fartøyet arbeid i 11 måneder fordelt på to faste perioder. Samla kan Technip benytte skipet, inklusive mobilisering og demobilisering, i inntil 16 måneder.

Far Sleipner er et såkalt IMR-/subsea-fartøy. Technip er samme operatør som i desember inngikk kontrakt med Farstad Shipping om et subsea/IMR-skip under bygging. Farstad Shipping har ytterligere ett subsea-fartøy under bygging.

Lang tid

– Kontrakten er et resultat av forhandlinger i lang tid. Det var viktig for oss å få fartøyet i arbeid med en gang fra levering, sier finansdirektør Torstein Stavseng til Smp.no.

– Hva sier avtalen om markedet?

– Det er fremdeles mye aktivitet offshore, og mye av den planlagte aktiviteten vil finne sted, men det er fortsatt usikkerhet knytta til hvor kutta i slår inn.

Et stykke unna

Forberedelsene om bord vil starte så snart Far Sleipner er levert fra verftet.

– Det er mye utstyr fra Technip og fra ROV-leverandør som skal om bord, og det er mye planlegging og arbeid som må gjøres for å klargjøre skipet for avgang til feltet der skipet skal arbeide. Slik vi ser det er det heilt nødvendig å komme i gang så snart som mulig for å rekke alt som skal gjøres, sier Stavseng.

Han forteller at fartøyet må gå et stykke for å komme til feltet, uten at han har anledning til å si mer om hvor eller hva slags arbeid det er.

Intensjonsavtale

– Men dette er en intensjonsavtale. Er det nytt at dere går ut med avtaler som ikke er helt i havn?

– Slik vi ser det er det kun formaliteter som gjenstår. Vi er veldig godt fornøyd med å få en avtale for dette nybygget med en så anerkjent operatør som Technip.

– Mannskap til denne båten er allerede plukka ut for å få den nødvendige treninga, uten at jeg har full oversikt over detaljene knyttet til dette, sier Stavseng.

Les også:Nye skip i opplag Jubler over nye konsesjoner – Veldig ubehageleg no

Adm.dir Karl-Johan Bakken og finansdirektør Torstein L. Stavseng i Farstad Shipping. Arkivfoto: Nils-Harald Ånstad Foto: Arkivfoto: Nils-Harald Ånstad