Denne artikkelen ble først publisert på smp.no våren 2016.

Selv om man leser i time etter time, er det ikke alltid lett å få kunnskapen til å bli sittende i toppen.

Hvordan forbereder man seg best - og hvordan sørge for at kunnskapen man leser, faktisk sitter? Det finnes faktisk forskning på dette, og i et leserinnlegg i studentavisen Studvest har forskerne Lucas Jeno og Arild Raaheim oppsummert forskningen.

Noe som fungerer dårlig, er å bare lese stoffet mange ganger.– Hvis du bare leser, bruker du bare en del av hjernen. Men hvis du visualiserer, bearbeider eller gjenforteller stoffet muntlig, vil du bruke flere deler av hjernen din. Da vil du huske mye mer, sier motivasjonsforsker Lucas Jeno til Sunnmørsposten.

Å prestere under press

Eksamen handler om å prestere. Slik en toppidrettsutøver skal prestere i en konkurranse, skal man på eksamen prestere og på noen timer vise fram alt man kan.

Jeno anbefaler å tenke som en toppidrettsutøver – og forberede seg mentalt og fysisk på situasjonen.

– Reis til eksamenslokalet i forkant, om mulig. Gå gjennom eksamenssituasjonen i tankene, og se for deg hvordan det vil bli. Da er det lettere å få kontroll, sier forskeren.

Tenk at stress kan hjelpe deg

Stress er en beskyttelsesmekanisme som skal hjelpe kroppen - til å slåss eller løpe for å unnslippe fare, for eksempel.

Hvordan du tenker og tolker stress er også viktig. Prøv å tenke positivt når du kjenner at det kribler i magen.

– De som har et godt apparat for å håndtere stress, kjenner det i magen og tenker at nå er jeg spent. Mens en med lav mestringsfølelse kan se på det som et tegn på at det vil gå dårlig. Da blir det en ond sirkel. Det er viktig hva du tenker. Prøv å gå tilbake til hvorfor du begynte å studere. Finn tilbake til det positive, sier han.