Sunnmørspostens redaktør blir i et leserinnlegg oppfordret til å endre oppfatning, etter å ha fremsnakket Møreaksen. Forfatteren av leserinnlegget sier at samferdselsministeren ble «forledet» til å hevde at regjeringen stod fast ved Møreaksen.

Forfatteren anklager også aktørene ved vegkontoret i Molde for å presse fram Møreaksen. Det er flere år siden vegvesenet ble omorganisert, det er nå utbyggingsavdelingen i Bergen som styrer dette. Men Molde synes stadig vekk å være en kjærkommen syndebukk, om enn uten grunn.

Forfatteren gjør seg feilaktig til talsmann for flertallet, og hevder at det bare er en minoritet her i fylket som ønsker Møreaksen. Faktum er det motsatte, over 62 % av velgerne i fylket stemte på partier som ønsker Møreaksen.

I samme stil hevder han at de fleste her i fylket vet at Møreaksen er sterkt underkalkulert? Generelle prisendringer vil dessuten også påvirke Romsdalsaksen. Kalkylene for Møreaksen har vært gjenstand for ekstern gransking og godkjent av Vegdirektoratet. Nå gjenstår kun KS2, den høyeste form for kvalitetssikring for Finansdepartementet. Som eksempelvis helseforetakene og statlige oljeselskaper slipper.

Forfatteren går heller ikke av veien for egenhendig å underkjenne de geologiske ekspertene som sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste. Han mener at tunnelen ligger i et av landets største risikoområde. Japan ligger i et atskillig farligere område, med langt hyppigere og svært kraftigere jordskjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler.

Avslutningsvis forsøker forfatteren å så splid mellom Eksportveien E136 Ålesund – Dombås og Møreaksen E39 Ålesund – Molde. Det er det ingen grunn til, de kan godt bygges ut samtidig, med Nye Veier AS på Eksportveien og Statens vegvesen på Møreaksen. Nye Veier AS får sine egne bevilgninger, så prosjektene konkurrerer heller ikke finansielt med hverandre.

Forfatteren benytter seg hyppig av kjente metoder for manipulasjon og påvirkning, som feilaktig å gjøre seg til talsmann for flertallet og ubegrunnet diskreditering av faglige eksperter, slik som geologene fra NTNU, samt å spre konspirasjonstanker om vegvesenets ansatte i Molde. Og han forsøker å så splid mellom ulike samferdselsprosjekter på Sunnmøre og i Romsdal. Metodene gir assosiasjoner til en avgått, om enn svært motvillig, amerikansk president. Slikt må bekjempes, Gudmund Hernes har kalt det en omkamp om opplysningstiden.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!