Leserinnlegg:

«Hvem gav kjøpesentrene forkjørsrett?»

Byutvikling: – Det bør i det minste innføres like vilkår med betalt parkering., mener Trine Klemetsen.  Foto: Pivat

Meninger

Det byutvikles som aldri før. Små og store byer merker presset i det man skal vri seg mot det grønne skiftet og nye handelstrender.

Våre bysentrum skal «gis tilbake» til folk, som er forventet å både sykle, gå og ta buss i langt større grad, og det er ikke vanskelig å være enig i.


Viste fram Ålesund for 6000 personer i Wien:

Google, Facebook og Amazon så simulert Ålesund

Det skapte stor interesse i Wien, da Offshore Simulator Centre i ettermiddag viste hvordan simulering kan gjøre byer smartere.


Problemene oppstår i det parkeringsplasser byttes ut med sykkelstativer, uten andre større møtende tiltak, i mindre byer som ubetinget kopierer konseptene fra storbyene. I de store byene har man nemlig et gjennomarbeidet grunnlag for å foreta endringer som dette; et svært godt kollektivtilbud.

Bylivet i mange mindre sentrum er i dag avhengig av besøkende fra distriktet rundt. Der er i mange tilfeller ikke nok folk som bor og driver i de små bykjernen til at mylderet oppstår av seg selv. Det bygges nye boliger for dem som vil bo sentralt, men dette tar tid.

Å vokse nok til at grunnlaget for handel og trivsel kommer kun fra folk som bor i bykjernen, er langt opp og frem for mange steder der bussene ikke har godt nok grep om distriktene til å være konkurransedyktige mot bilen, eller båtene går ofte nok. I mellomtiden må bilene fra besøkende kunne stå en plass. Gjerne under bakken eller inne i fjell, som frigir bygater, men da må det også på plass.



I tillegg har mange små og mellomstore byer en annen utfordring. Kanskje den største av de alle. De store kjøpesentrene utenfor sentrum hvor det skiltes med gratis parkering uten at kommunene ser ut til å kunne foreta seg noe som helst.

Da er spørsmålet. Er det riktig at landets bysentrum, som i tiår på tiår allerede har vært sterkt utfordret, skal bære det grønne skiftet alene? Dersom man virkelig mener at vi skal få ned bilbruken, i hele landet og ikke bare storbyene, bør man ikke da samtidig få på plass reguleringer i tilknytning til de bilbaserte kjøpesentrene der man virkelig vil kunne se en betydelig miljøeffekt? Hvorfor skal de slippe unna?

Vi kan ikke unngå å snakke om denne forkjørsretten som har oppstått og som dessverre ofte ties i lokale debatter om bærekraft og byutvikling. Det bør i det minste innføres like vilkår med betalt parkering. Som en start.

Dersom ikke kommunene kan gjøre noe, bør der komme på plass statlige retningslinjer. Man kan se på det som en lenge etterlengtet reparasjon. Først da vil man kunne unngå polarisering i debattene mellom sentrum og sentre og snakke sammen om videre tiltak.


Planer for Moa-området:

Slik skal Moa gå fra å være et kjøpesenter til et levende bydelssentrum

Moa skal ikke lenger bare være et kjøpesenter, men et levende bydelssentrum hvor det skal være godt å være, både inne og ute.


Alle ønsker jo å bidra, men våre små og mellomstore bysentrum, uten tilgang på tog, trikk og buss, må også kunne få en reell mulighet til å stå stødig i denne perioden. Om ikke risikerer vi i mellomtiden å svekke handel og næringsliv som tross alt holder dagens byliv i gang. Noe som foreløpig er det sterkeste kortet for å nettopp nå målet; Å få enda flere til å bosette seg i våre bysentrum og dermed være mindre avhengig av bilen.


-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!