Leserinnlegg:

«Bussen som transport til jobb, verdt det?»

Søndag, 1. pinsedag skjedde det igjen.

Sperring: Smitteverntiltak på buss.  Foto: Stian Lysberg Solum

Meninger

Jeg skulle på jobb på Åse Sykehjem i Ålesund. Jeg bor i Ålesund sentrum, og som mange andre ungdommer på min alder. Så tar jeg buss. Bussene går jo som kjent sjelden i disse tider, og første pinsedag skjedde det igjen. «Bussen er full» står det i store bokstaver. Bussjåføren er så vennlig og stopper, og beklager seg for at bussen er full og at det kommer en ny buss om en time.

Jeg som mange andre tar jo ikke bussen til jobb flere timer før jeg starter? Og særlig de som jobber i helsevesenet, hva skal vi gjøre?

Etter litt protester, så tilbyr bussjåføren seg å prøve å ringe etter en ny buss. Men han sier at siden det er 1. pinsedag kan man ikke ha store forhåpninger.


Flere vil endre reisevanene sine permanent etter koronakrisen

Én av fem som pleide å reise kollektivt til og fra jobb, gjør det ikke lenger, ifølge en undersøkelse. 15 prosent sier at de vil endre reisevaner.


Jeg skulle på ved busstopp nr. 2. Så bussen hadde vært full når den forlot rutebilstasjonen.

Heldigvis hadde jeg en venn som kunne kjøre meg, flaks egentlig.

Hva skal ansatte i helsevesenet gjøre hvis de ikke hadde flaks som meg? Skal de ta en buss eller to tidligere, for å sikre seg?

Så kommer jo alltid spørsmålet om ansatte i helsevesenet burde tatt buss. Vel, ungdommer og studenter i helsevesenet er vel ikke de som har råd og mulighet til å kjøpe seg bil først.

Dette er langt ifra første gangen, og ofte jobber vi i helsevesenet senvakt, og opp tidlig dagen etterpå. Hvis jeg er ferdig 22:00, er det siste jeg vil å knote med bussen når jeg skal begynne igjen 07:45.


Kollektivtrafikken ber om 6 milliarder ekstra

Koronatiltakene gjør at busser og andre kollektive transportmidler bare kan fylles halvveis opp. Nå ber bransjen om 6 milliarder kroner ekstra.

Når dette skjer, spesielt med avstandsbestemmelsene og andre tiltak myndighetene har kommet med. Da burde fylket i det minste stille med nok busser. Sånn at vi igjen kan stole på at vi kommer oss på jobb med buss.

Idag velger jeg buss, men jeg har alltid avtalt med andre om å få skyss med bil i tilfelle.

Bussene er rett og slett ikke til å stole på.

Og skal vi nå klimamålene fra Paris avtalen, er Norge og Møre og Romsdal fylkeskommune forpliktet til at flere tar buss og kan stole på at de kommer seg på jobb


Busser, tog og trikker får maksimalt være halvfulle

Kun halvparten av passasjerkapasiteten på offentlige transportmidler kan benyttes i dagene og ukene fremover.



-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!