Det er åpenbart at Møreaksen, når den blir ferdigstilt, vil ha stor betydning, ikke bare for Midsund, men for hele regionen/fylket. Mitt engasjement strekker seg helt tilbake til 2003. I høringsuttalen til NTP ber fylkestinget om at Møreaksen blir prioritert i NTP 2018-2029, sammen med andre viktige prosjekter på E39 og E136. Jeg mener det er min plikt som stortingsrepresentant fra fylket og medlem av Transportkomiteen å jobbe for at flest mulig av de prosjektene et bredt flertall i fylkestinget stiller seg bak, blir realisert.

Jeg blir kritisert for at jeg kan tjene på Møreaksen. Det er helt åpenbart at hele regionen vil tjene på at Møreaksen blir realisert. Enda mer når vi får bygget Hafast. Om jeg tjener på min investering i boligfeltet er mer usikkert, siden det er betydelig kostnader knyttet til opparbeiding av infrastruktur og stor markedsrisiko. Jeg kunne skjønt kritikken om jeg hadde brukt min innflytelse til å jobbe for et samferdselsprosjekt som kun gagnet mine interesser og som ikke hadde politisk forankring.