Dette er et forslag som ingen instanser overhode har hatt som løsningsforslag siden denne saken startet for 3–4 år siden.

En motorvei tvers over den fineste delen av Skodjevika ødelegger mer enn å ta utsikten ut over fjorden fra husa på Valle, som Johnsen selv betegner det.

Det er nemlig noe som heter visuell støy som SVV hevder å ta hensyn til ved veiutbygginger. En vei her vil for alltid ødelegge den idyllen som Skodjevika er for alle som bor her, og som ellers ferdes her. SVV bruker kun de argumentene som passer, for å forsvare sine egne forslag.

Denne formen for saksbehandling med stadig helt nye innspill og argumenter som ingen instanser eller personer verken har foreslått eller hørt om, og som derfor heller ikke er blitt drøftet og behandlet, minner meg om saksbehandlingen i land og stater vi i Norge ikke liker å sammenligne oss med. Splitt og hersk-strategien kommer her svært tydelig fram.

Johnsen i SVV er skeptisk til en tunnel på 3,1 kilometer forbi Svorta/Valle. Begrunnelsen han bruker, er at det er dyrere med tunnel. For meg sier dette at SVV ved prosjektleder Johnsen her møter seg selv i døra. Johnsen har bl.a. i et videomøte med beboere her i området, i begynnelsen av juli måned, bekreftet at strekningen Digernesskiftet til forbi Valle/Håhjem er den smaleste og vanskeligste veistrekningen på hele veiprosjektet Digernesskiftet til Molde. Er det noen steder man da bør bygge den nye veien i tunnel, så er det nettopp akkurat her.

Når vi da samtidig vet at SVV har tegnet inn tunnel på rundt seks kilometer mellom Ørskogfjellet og Vik, og 10 kilometer med tunneler mellom Julsundet og Molde, og der det ikke er like smalt og vanskelig som her hos oss, så er Johnsens holdning og utspill mildt sagt både ulogisk og uforståelig sett mot hans egne argumenter for kostnader med tunnel.

Dersom det er så dyrt med tunnel som Johnsen hevder, så gjelder dette tydeligvis også kun her på Svorta-Håhjem-strekningen, og ikke ellers på den nye E136/E39. Med 3,1 kilometer tunnel her, pluss 6 kilometer til Vik, og 10 km mot Molde, blir dette totalt 19,1 kilometer med tunneler. Av disse 19,1 kilometerne utgjør vår tunnel kun skarve 16,2 prosent. Ser man ellers på topografien på strekningen Julsundet til Molde, så kan man se at det her er mye enklere å legge den nye motorveien i dagen i stedet for i tunnel. Dette er IKKE tilfellet på strekningen Digernesskiftet til Håhjem.

Nå må SVV snart ta til vettet, og begynne å høre på hva berørte personer, Ålesund kommunes forskjellige organer, og politikere både i Ålesund kommune, men også på fylkestinget, sier og hele tiden har sagt, nemlig at på strekningen Digernesskiftet til Håhjem er det kun aktuelt med en sammenhengende tunnel.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!