Bygges E136 slik fylkestinget, samt Norges Lastebileier-Forbund, NHO, sunnmørske næringslivsledere og folk flest krever, fjernes forhåpentligvis også forsøkene på å svekke det klart mest populære alternativet for kryssing av Romsdalsfjorden - den oversjøiske Romsdalsaksen.

Med ferdig oppgradert E136, starter jo kostnadene for Romsdalsaksen (RA) ved Hjelvika, ettersom RA vil bruke den oppgraderte E136 fra Ørskogfjellet til nevnte. Å dikte en kostnad, som Statens Vegvesen region Midt har vurdert til tre milliarder er veldig spesielt.

En eventuell Møreakse vil medføre ekstra kostnader for strekningen Vik - Tresfjordbrua, og den er slik jeg har forstått det vurdert til ca én milliard og er en konsekvens av Møreaksen (MA) Burde ikke denne kostnaden da være del av «MA-regnskapet»?

Seilingshøyde for den planlagte brua i RA-traseen er også svært interessant. Hvor høy må den egentlig være, og til hvilke konsekvenser? I beregningene til Statens vegvesen blir 75 meters seilingshøyde benyttet. Det er ekstremt og unødvendig.

Man må ikke å legge til rette for at de største båtene skal kunne gå helt fram til alle destinasjoner dersom det medfører store konsekvenser for økonomi og/eller andre forhold. Bruk av utslippsfrie egnede båter for ilandføring kan bringe turistene helt fram til kaia påi Åndalsnes. System med flytebruer og sluse som kan åpnes er også et alternativ.

Konsekvensene av 75 meters seilingshøyde mot omkring 50 meter kan alle forstå - et kostnadssprang. Størrelsen på dette spranget er ukjent for meg - men, brua blir nødvendigvis kortere og billigere ved lavere bru.

Regnet fra syd, skiller de to alternativene RA og MA lag fra første meter på Ørskogfjellet, og holder god avstand til de møtes igjen ved Lønset - alternativt Hjelset. En logisk økonomisk sammenligning må da inneholde de kostnader løsningene medfører mellom målepunktene - dvs både direkte kostnader og følgekostnader. Da først blir sammenligningen rettferdig.

Nå krever flertallet i fylkesutvalget at departementet og Stortinget ser både MA og RA-utredningene på nytt. En gledelig og spennende utvikling.

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!