Knapphet, og enorme prisstigninger på olje, gass og elektrisitet, mangel på råvarer, og enorme prisstigninger på stål og andre metaller (tre ganger så dyrt som i kalkylene), trelast og øvrig byggetilfang gjør at Møreaksen blir uforholdsmessig dyr.

De allerede antatte underkalkulerte kostnader, i tillegg til ovennevnte forhold, gjør at prosjektet Møreaksen ville fått enorme overskridelser, og man har god grunn til å tro at prosjektet vil koste 40 – 50 milliarder kroner. Å bygge Møreaksen til en slik vanvittig pris, for en ÅDT på 2300 kjøretøy er det ingen ansvarlig politiker som vil gå inn for. Gjør man det, ville det etter min mening være en «kriminell handling».

I øyeblikket er fortsatt ferjedrift den aller beste løsningen, og i tråd med et ansvarsbevisst, meget fornuftig og miljøvennlig samferdselsalternativ.

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!