Han sier: «Vi må begynne med knutepunktene. Sentrum, campus, sjukehuset og Moa»? Samtidig som han sier at Brosundtunnelen må inn i trinn 2 i bypakken.

Jeg terper og terper i håp om at noen våkner. Flertallet i bystyret har lagt inn ønske om en ny Brosundbro i Bypakke 1, selv om bystyret enstemmig gikk inn for en Brosundtunnel. Tunnelen vil sørge for å få tungtrafikken under jord.

Dette i tillegg til all den andre trafikken som skal innover. Og for ikke å snakke om eksosen. Vi får renere luft.

Jeg har skrevet kronikk på kronikk samt flere innlegg om at den dagen vi får ei ny Brosundbro, vil «behovet» for en Brosundtunnel forsvinne. Jeg har i likhet med styreleder i Sørsida utvikling, Eva Hagen og Irene Hagen (som skal drive frem bl.a. ny videregående skole og kulturskole med oppstart i 2020), skrevet om at tungtrafikk vis-à-vis og Sørsideplanen er uforenlig. De syns det er krevende å sende tungtrafikk midt i sentrum.

Der er samferdselshindringer vis-à-vis Sørsideplanen. Denne planen er ikke forenlig med tungtransport.

Kjære politikere: Ser dere ikke problemet? Er det av hensyn til syklistene at dere vil ha denne nye broa? Når jeg kommer fra Aspøya på vei til byen, ser jeg på min høyre side fra Brosundbroa ei trebro over sundet. Med litt justeringer kan den bli både sykkel- og gangbro.

Vi skal betale bompenger før prosjektene er ferdig? Uhørt. Vi hadde en samferdselsminister som gjorde det klinkende klart at vi ikke skulle betale for noe som vi ikke får.

Bompenger må komme den dagen prosjektene er ferdig og snorklippinga er over.

Vi skal tidsnok betale når veiene er ferdige. Til slutt et spørsmål til Tore Johan Øvstebø. Du har sikkert gode intensjoner. Hva innebærer det at dere skal begynne med knutepunktene i sentrum? Ønsker dere å sørge for både ny Brosundbro samt ett par år senere en Brosundtunnel? Smør på flesk? Eller er praten om en Brosundtunnel tåkeprat?

Vil du ha tungtrafikk vis-à-vis kulturkvartalet/den nye videregående skole? Øvstebø ser personlig på Brosundtunnelen som et urealistisk prosjekt akkurat nå, fordi mange ville kunnet bli dobbelt belastet med bompenger. Hvorfor dobbel belastning? Blir det ikke dobbeltbelastning med den nye Brosundbroa? Dette må avklares for oss innbyggere.

Det må vel være et teknisk problem. Her aner jeg ugler i mosen.

Får vi ikke det samme problemet med den nye Brosundbroa? Dobbel belastning? Det virker som om Brosundtunnelen er en saga blott. Svært trist for Sørsideplanen, luft og lydkvaliteten i sentrum for øvrig. Dere går for ny Brosundbro og det er uaktuelt for dere med Brosundtunnel i tillegg. Begge deler blir for mye, og dere brenner for i ny bro over sundet. Bare fuglane vet hvorfor?

Hvorfor ikke si det høyt?

-------------------------------------------

Har du noe på hjertet? Send innlegget ditt til meninger@smp.no.

Her finner du alt meningsstoffet på smp.no!