Priskutt og nye rabattordninger som skal få flere til å ta bussen, er innført eller er på trappene i en rekke norske byer. Stavanger tar nå dette helt ut.

Alle byens innbyggere skal få gratis kollektivreiser det neste året.

Kollektivtransport er i ferd med å bli en viktig valgkampsak – nesten helt ut av det blå.

Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) avviser at flertallspartiene i byen serverer gratis kollektivreiser som valgflesk. Samtidig sier at hun ikke kan gardere seg mot hva et eventuelt nytt politisk flertall kan finne på.

Det er altså likevel ikke helt fritt for at det lukter valgkamp av dette.

I så fall er ikke det rød-grønne flertallet i oljehovedstaden alene om å trekke dette kortet i forkant av høstens valg. Lavere ferjepriser var en viktig sak foran forrige valg. MDG og Venstre lover nå priskutt over hele landet. I Trøndelag lover Arbeiderpartiet å halvere prisen på månedskort – om de vinner valget.

Lignende er på gang flere steder.

Hensynet til både klima og trafikkbelastning, spesielt i byområder, gjør at det er et uttalt mål å få flere til å reise kollektivt. Og pris og rutetilbud er det som i størst grad bestemmer hvor mange som velger kollektivtransport, både på jobbreiser og på fritiden.

Går bussen sjelden og prisen er høy, sier det seg selv at det blir mange tomme seter.

Derfor er det et paradoks at prisen på kollektivreiser har økt mer enn prisveksten ellers de senere årene. Mål og tiltak for å nå målene henger ikke sammen.

Da det ble innført bompenger Ålesund i fjor, var bussen gratis i to måneder. Målet var at flere skulle «få smaken på» å reise kollektivt. Så lenge dette varte, økte passasjertallet med rundt 50 prosent. Etter gratisperioden falt antallet reisende, men var fortsatt noe høyere enn før.

Forsøket viser hvor viktig pris er både for å få flere til å ta buss – og for at de slutter med det.

Å tvinge folk på bussen bare med bompenger, gir dårlig resultat både på vegene og ved valgurnene.

Når alt annet svikter i jakten på velgere, er det ikke rart at prisen på kollektivreiser for alvor melder seg på som sak i årets valgkamp for rød-grønne ordførere. Dette er også noe som i stor grad kan avgjøres lokalt.

Gratis er det imidlertid ikke.

Stavanger-ordføreren forsvarer sitt priskutt med at kommunen har god økonomi. Det samme kan ikke sies om Ålesund, som nylig unnslapp Robek-lista bare med et nødskrik.

Trolig må bussreisende her derfor se langt etter gratis bussreiser. Reduserte priser bør likevel kunne bli en valgkampsak også i Ålesund.