Altfor ofte kan en kombinasjon av stivbeint regeltolking eller manglende regelforståelse skape store vanskeligheter. Helt unødvendig.

Nettopp da er det gjerne en god løsning å snakke sammen.

Et godt eksempel på dette er hjemmetjenesten i Ålesunds mange parkeringsbøter på hasteoppdrag. Parkeringsproblemene var en belastning for de ansatte og et hinder i tjenesten.

Sunnmørsposten kunne tidligere i år fortelle om ansatte som sleit med å finne egnet parkering på utrykning. Når trygghetsalarmen går, har mange blitt nødt til å ty til nødløsninger.

Ofte har det blitt belønnet med en gul lapp fra parkeringsselskapet i frontruta.

Uniformerte biler, en generell parkeringstillatelse eller blinkende nødlys har ikke vært nok for å bli tatt i nåde. Og om ikke en klage til Ålesund Parkering har ført fram, har mange ansatte blitt nødt til å betale gebyret sjøl.

Nå ser dette ut til å ha fått sin løsning, eller i alle fall redusert problemet. Resepten var enkel: Partene har snakket sammen.

Det har vært møter både på ledelsesnivå og med de ansatte.

Her har de fått sett på hva som er årsaken til problemene og fått på plass noen løsninger som kan avhjelpe situasjonen. Blant annet er parkeringstillatelsene gjort elektroniske, slik at det ikke vanker bot bare fordi sonekortet i vinduet er avglemt.

Klageadgangen for gebyr ved hasteoppdrat er også forenklet. Hjemmetjenestens biler får lov til å bruke betalingsplasser på dagtid, dersom de er ledige.

Noen blankofullmakt til å parkere hvor som helst har likevel ikke hjemmetjenesten fått. Trafikkregler er trafikkregler også for dem. Parkering i strid med forbud i Vegtrafikkloven, vil fortsatt bli bøtelagt.

Men også her kan dialog og bedre informasjon løse mye.

Ålesund parkering har derfor kjørt minikurs om trafikkregler og presentert nye parkeringsmuligheter for de ansatte i hjemmetjenesten. Det ble så vellykket at det allerede er bestemt å kjøre slike kurs for alle nyansatte og sommervikarer.

Parkeringsvakter kan ha ord på seg blant folk flest for å være stivbeinte og på evig jakt etter å bøtelegge flest mulig. Slik er det normalt ikke.

De har et regelverk å ivareta, et regelverk som skal sørge for trafikksikkerhet, orden og god tilgjengelighet på forsvarlig parkering.

Det gjør de i sitt daglige arbeid, men altså også nå ved å gå i god dialog med en viktig gruppe trafikanter som også har en viktig samfunnsoppgave å ivareta.

Dette er et eksempel til etterfølgelse.