Brødrene Sperre planlegger neste år å sende 100 tonn fersk makrell med fly til Japan. I år solgte de 18 tonn som en test og fikk priser opp til 84 kroner kiloet.

Forsøket viste at japanerne er villige til å betale høye priser for makrell som har den rette kvaliteten. Det vil si makrell fisket langs norskekysten om høsten da den er på sitt feiteste. Fersk norsk makrell kan bli en ny stor eksportvare.

Volumene er foreløpig svært små sammenlignet med den totale eksporten av frossen makrell til Japan. Den ligger nå på rundt 60.000 tonn i året som går direkte fra Norge. I tillegg kommer omtrent det samme kvantumet av norske makrell til Japan via prosessering i andre land.

Men forsøkene Brødrene Sperre har gjort viser at det kan være et stort potensial som ligger der. Det viser også viktigheten av at en gjennom nye smarte løsninger kan øke betydelig verdiene på det som vi henter fra havet.

Så har flyfrakt av fisk over lange distanser en problematisk side i klimaregnskapet. Luftfarten i Europa er innenfor kvotepliktig sektor. Det vil i årene som kommer bety økte kostnader for flyfrakt. Det er ikke urimelig at det skjer, og de kostnadene bør først som sist legges inn i regnskapene.

For flyfrakt er eneste alternativet dersom en har ambisjoner om å øke eksporten av fersk fisk til markedene i Asia. Vi har gjort dette i mange år med laksen. Lakseterminalen på Gardermoen er blitt en stor havn for utsendelse av fersk laks til både Asia og Midtøsten.

At vi nå muligens lykkes med å få makrellen inn på ferskvaremarkedene i Japan, og etter hvert kanskje også Sør-Korea, kan åpne nye store muligheter innen fiskeeksport.

De svært folkerike og stadig mer kjøpekraftige markedene både nordøstlige og sørøstlige delen av Asia er storforbrukere av alle typer sjømat. Folk i disse områdene spiser en langt bredere utvalg av det som kan hentes fra havet enn hva vil selv gjør.

Men da må en ikke minst være bevist på å klare å levere den kvaliteten som forventes. Japanske inspektører har i mange år vært i Norge under makrellsesongen for å omtrent gå over hver eneste makrell de kjøper. Det forteller hvor lista for kvalitet ligger.

Det er her Brødrene Sperre har truffet noe som virker lovende. Kjøpesterke japanere merket raskt forskjellen på den ferske makrellen med de rette fett-trendene og makrell som var filetert og fryst flere ganger på vegen fra Norge til Japan.

De som ser disse muligheten, og som klarer skape lønnsomme forretningsmodeller overfor disse markedene, tror vi har store muligheter i årene som kommer.