Skilsmisseoppgjør er aldri enkle. At Ålesund nå ser ut til å få dekket nesten hele regningen for å skille ut Haram, bør kommunen være rimelig fornøyd med.

Men at kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik har valgt å påføre seg selv og regjeringen all den negative oppmerksomheten, før han til slutt legger 200 millioner kroner på bordet, er et lite mysterium.

I oktober i fjor hadde Ålesund beregningene klare for hva det ville koste å skille ut Haram som egen kommune.

Søknaden om å få dekket utgiftene har altså ligget på kommunalministerens bord i fire måneder.

Det gjorde at saken havnet i Stortinget, den skapte til tider amper stemning mellom kommunen og departementet, Ålesund fikk store problemer med å få vedtatt et realistisk budsjett for 2023 og det gikk så langt at kommunestyret stoppet delingsprosessen.

Hvorfor det var nødvendig å stelle i stand alt dette, framstår som ubegripelig når vi i dag sitter med fasiten.

Vi vet ikke hvorfor Gjelsvik valgte å håndtere saken på denne måten.

En teori kan være at han ikke trodde på tallene har fikk fra administrasjonen i Ålesund.

Sammenlignet med hva det koster å dele opp gigantfylket Viken, kunne kravet fra Ålesund virke drøyt.

Men en kommunes virksomhet er langt mer omfattende enn hva et fylke er satt til å utføre. Det gjør at den også er langt mer komplisert å dele opp.

Det viser også beregningene for hva det vil koste å skille Kristiansand, Søgne og Songdalen. Statsforvalteren i Agder har anslått at oppløsningen kan koste opp mot 400 millioner kroner.

Det vi registrerer er at Ålesund nå har fått hele beløpet som er avsatt i statsbudsjettet for i år til å splitte opp igjen fylker og kommuner.

Det viktige med avklaringen som kom fredag er at Ålesund nå kan fortsette arbeidet med kommunedelingen.

En kan like det eller ikke, men Stortinget har vedtatt at Haram skal gjenoppstå som egen kommune, og da er det viktig at det skjer på en skikkelig og ryddig måte.

Det er alle parter tjent med.

At pengene til å dekke kostnadene det fører med seg nå i hovedsak ligger på bordet er et viktig bidrag til at en kan komme i mål i tide og at Haram er operativ som ny kommune fra 1. januar neste år.