Vi har snakket om det i mange år. Det grønne skiftet. Overgangen fra fossilt til fornybart.

Nå er det her. Krigen i Ukraina har satt voldsom fart i Europas overgang til fornybar energi.

Stikkordet er havvind. Spiller den maritime klynga på Sunnmøre kortene sine rett kan de kommende havvindutbyggingene gi et oppsving helt på høyde med det vi opplevde da oljealderen var på topp.

Herøy-reder Stig Remøy er den som så langt tydeligst har signalisert satsing innen havvind. Han har to nye spesialfartøy under bygging ved Ulstein Verft.

Remøy mener det er en myte at det ikke er gode penger å tjene innenfor havvindsegmentet. Det er en oppfatning han nødvendigvis må ha når han allerede investerer tungt innen dette området, men vi våger spå at vi vil se at mange av de tidligere offshorerederiene vil gå tungt inn i havvind.

Det kan gi store oppdrag til verftene og leverandørindustrien i årene som kommer.

Bare i perioden fram til 2030 ligger det på bordet konkrete planer om å sette i drift opp mot 2.000 nye havvindturbiner i områdene fra Storbritannia og videre oppover langs norskekysten.

Tusenvis av milliarder kroner skal investeres de neste årene.

Noen av disse turbinene vil stå på havbunnen, andre vil bli montert som flytende installasjoner.

Det de har til felles er at det må på plass båter som både kan slepe ut og montere disse turbinene, havbunnen må klargjøres og det må være båter som betjener havvindanleggene når de er kommet i drift.

Her sitter den maritime klynga i vårt område på unik kompetanse bygget opp gjennom mange år innen olje og gass. Den kompetansen kan vise seg å være gull verdt i årene som kommer.

Etter flere tøffe år er det derfor en viss optimisme å spore innenfor de maritime næringene.

I tillegg til havvind ser en også at markedet for bygging av mindre cruiseskip er på veg tilbake etter pandemien. Samtidig som at havbruksnæringen bestiller en jevn strøm med nye båter.

Konferansen Ocean Summit, som ble gjennomført tidligere denne uka, samlet rederi, verft, utstyrsleverandører, utdanning- og forskningsmiljøet og politikere.

Fra verftene gjentas kravene om å få på plass bedre statlige støtteordninger, særlig innen finansiering av nye oppdrag.

Her må regjeringen følge opp. En må sørge for at norske verft har minst like gode rammebetingelser som konkurrerende verft i Europa.

Det er flere enn de maritime næringene i Norge som ser hva som nå kommer. Konkurransen om oppdragene kan bli tøff.

Da må den maritime industrien her til lands ha rammebetingelser som er helt på høyde med sine utenlandske konkurrenter.