Siste torsdag demonstrerte folk i alle tre Møre-byene mot at vegprosjektet Møreaksen bygges. Sjansen for at de blir bønnhørt er stor.

Er det noe samferdselsminister Jon-Ivar Nygård trenger nå er det demonstranter som vil stoppe store, dyre vegprosjekt. Nygård sitter sannsynligvis på et ufravikelig krav fra Finansdepartementet om å kutte så det monner i de rekordhøye investeringsplanene innen veg og jernbane.

Da passer det samferdselsministeren bedre med folk som demonstrer mot dyre vegprosjekt, enn som demonstrerer med krav om at de skal bygges.

De siste 12 årene er det brukt rekordmye penger til å ruste opp veg- og jernbanenettet her til lands. Transportplanen som ble vedtatt av Stortinget våren 2021 har en ramme på tusen milliarder kroner for de neste 12 årene.

Det er en historisk rekord.

Men rekordsatsingen på veg har vi sett lite til i Møre og Romsdal. Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen var det siste store prosjektet som er blitt gjennomført i statlig regi. Det prosjektet stod ferdig i 2015.

Samtidig har vi opplevd en massiv utbygging av motorvegsystemet på Østlandet, langs Sørlandet og E39 fra Kristiansand via Stavanger og videre mot Bergen. Prosjekter i mange titalls milliarder-klassen.

E39 utbyggingen mellom Ålesund og Molde var prosjektet der også Møre og Romsdal skulle få sin del av den store satsingen på vegbygging.

Nå henger det i en tynn tråd. Neppe på grunn av demonstrasjonene, men fordi vi har fått krig i Europa, stigende inflasjon, stigende rente og et betydelig press i arbeidsmarkedet.

For å forhindre at renta går i taket er regjeringen tvunget til å kutte i offentlige utgifter for å redusere presset i økonomien.

Samtidig tvinger Russlands angrep på Ukraina fram en betydelig økt satsing på Forsvaret. Lærdommen fra koronapandemien krever økt satsing på sjukehusene, og samtidig med dette skal vi fortsette med krisepakker i form av strømstøtte og mer penger til landbruket som følge av høye drivstoffpriser, gjødselpriser og strømpriser.

Når disse økte utgiftene skal dekkes inn, samtidig som norsk økonomi må kjøles ned, da står store investeringer i veg og bane laglig til for kutt. Det blir neppe kutt i allerede oppstarta prosjekt, men de som ennå ikke er startet opp kan komme til å bli skjøvet et godt stykke fram i tid.

De som tror at en utsettelse av Møreaksen fører til at andre prosjekt, som Eksportvegen opp Romsdalen får mer penger, tror vi imidlertid blir ganske skuffet.

For det første har ikke de to prosjektene noe med hverandre å gjøre. Utbedringen av E136 er det selskapet Nye Veier som skal gjøre, men byggingen av Møreaksen skal skje i regi av Statens vegvesen. Eksportvegen må også selvsagt prioriterest først, og det er det heller ingen stor uenighet om i fylket.

Men det som nok vektes tyngre er de økonomiske realitetene som nå slår inn over oss.

Nå er det krig, stigende rente og stigende priser, som gjør at vi risikerer å måtte klare oss med de vegene vi har i mange år til.