Helsevesenet må alltid prioritere. Alt kan ikke gjøres på en gang. Det er ikke midler nok til alt. Slik prioritering er vanskelig.

Men en ting er enkelt:

Pasienten må alltid komme først. Ansatte i helsetjenesten må være på en god nummer to. Hensynet til systemer og teoretiske modeller må komme langt nede på lista.

Slik må det også være for innføringen av Helseplattformen, et IT-system som skal binde sammen helsetjenesten i Midt-Norge på en plattform. Pasientenes beste og hensynet til ansatte må komme først.

IT-plattformen skal gjøre behandling, pasientsikkerhet og ansattes arbeidsvilkår bedre. Så bør det være et mål at dette også styrker kommunikasjon og effektivitet i helsevesenet.

Systemet i seg sjøl har ikke noe overordnet, eget formål. Helseplattformen skal bare være et verktøy.

Styret ved St. Olavs hospital satte før sommeren ned foten, og utsatte innføring av Helseplattformen til i høst. Bak denne beslutningen lå frykt for at det skulle bli store problemer i innkjøringsfasen.

Nå står en ny innkjøring for døren sjukehuset.

Neste år skal Helseplattformen innføres også i Helse Møre og Romsdal, og etter hvert i kommunene i Trøndelag og Møre og Romsdal.

Ansatte ved St. Olavs hospital er ikke beroliget. De ber om ny stans, og får full støtte fra 42 legevaktleger i Trondheim. I et åpent brev i Adresseavisen hevder de at Helseplattformen er årsak til kaoset ved byens legevakt.

«En klar risiko for pasientsikkerheten», skriver de blant annet, og advarer på det sterkeste mot innføring på St. Olavs «– eller noen andre steder. Det kommer ikke til å gå bra».

Legene har brukt systemet i et halvt år.

«Det var vel forventet», svarer helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) i et intervju med Dagens Medisin. Hun viser til problemene da et tilsvarende system fra samme amerikanske leverandør ble innført i Danmark i 2016.

Forventet? Ja, man kan forvente trøbbel når et nytt datasystem skal på lufta. Systemet kan ha mindre feil som først kan rettes etter oppstart. Et stort antall ansatte trenger opplæring og erfaring.

Når helsepersonell slår alarm om pasientsikkerheten, bør reaksjonen fra ansvarlig statsråd likevel være noe mer enn et skuldertrekk.

I teorien skal Helseplattformen bedre kommunikasjonen mellom ulike ledd, gi grunnlag for effektivisering og bidra med bedre forskningsdata. Kort sagt: Et bedre helsevesen og økt pasientsikkerhet.

Men det forutsetter at pasienten settes først, og at ansatte tas på alvor.

Hensynet til systemet skal aldri komme først.