Den nye og langt høyere prisen på byggingen av Møreaksen er et varsel om trøbbel for regjeringen.

Motstanderne av dette vegprosjektet vil sikkert juble, siden muligheten for at det blir realisert i overskuelig framtid er kraftig redusert etter at prisen har steget så mye som den har gjort.

Problemet er at dette ikke kun rammer Møreaksen. Den kraftige prisveksten rammer alle samferdselsutbygginger, bygging av nye skoler, sjukehjem og alt annet vi ønsker fornyet og forbedret.

Det blir ikke bare dyrere, det blir mye dyrere.

Indeksen for prisutviklingen innen bygg- og anleggssektoren viser at nye store veg- og jernbaneprosjekt i snitt er blitt 22 prosent dyrere de siste to årene.

Slike samferdselsprosjekt har i utgangspunktet priser fra noen milliarder til flere titalls milliarder. Legger en mer enn 20 prosent prisstigning på toppen av dette blir ekstraregningen formidabel.

Mye av årsakene er at prisene på viktige innsatsfaktorer som stål og betong har skutt i været.

Kommunene og fylkeskommunene har fått merke det allerede. Vedtatte priser på utbedring av ferjekaier og bygging av vegtunneler sprekker så det suser. Priser på nye skoler og idrettshaller stiger med mange titalls millioner.

Det vil neppe komme som et stort sjokk om prisen på den nye innfartsvegen til Ålesund blir betydelig høyere enn det som ligger til grunn. Den regningen vil det trolig bilistene som må ta.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har neppe noe annet valg en å sette på full brems når han neste år skal legge fram den nye transportplanen.

Det vil ramme bygg- og anleggsbransjen hardt, men det finnes neppe noen veg utenom.

Det vil ikke være ansvarlig styring å pøse på med nye offentlige investeringer til prosjekter der vi betaler en overpris, samtidig som vi fyrer opp en allerede glovarm norsk økonomi.

På samferdselssektoren er det dårlig nytt for Møre og Romsdal. Fylket har i liten grad deltatt i det siste tiårets samferdsels-fest.

Nå er partyet over og fylket sitter igjen med smuler i et døende nachspiel.

Så får vi håpe at Norges Bank klarer å få kontroll på inflasjonen. At krigen i Europa tar slutt og at energiforsyningen og strømprisen normaliserer seg.

Noen år vil det ta, men på et tidspunkt snur det.

Det som er sikkert er at det vil bli trangt i døra den dagen staten igjen kan slippe opp på pengebruken.

Da gjenstår det å se om Møre og Romsdal klarer å stå såpass sammen at en igjen kan klare å løfte fram et stort samferdselsprosjekt i fylket.