Omkring årsskiftet 2016/2017 ble Romsdalsaksen AS etablert, og ny løsning presentert. Den viktigste endringen var overgangen til en oversjøisk trase, og denne traseen er slett ikke utredet på ærlig og uhilda vis.

En undersøkelse utført av Sentio i 2019 - og basert på 1000 svar, fikk følgende resultat: kun 1 av 6 ønsket undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden! Den ekstreme og problematiske 15 km lange undersjøiske Tautratunnelen som del av Møreaksen sin løsning er trolig årsaken, og for ihuga tilhengere blir utfordreren Romsdalsaksen ansett som en trussel.

Sannsynligheten for at Romsdalsaksen er et bedre og langt billigere alternativ er åpenbar. Samrøret Møreaksen/Statens vegvesen lokalt sin oppskrift har vært bagatellisering av utfordringene til Møreaksen, og motsatt for Romsdalsaksen. Eksempel på sistnevnte er 75 meters seilingshøyde for den påtenkte brua, samt ei ekstra helt unødvendig bru like ved den eksisterende og velfungerende brua over Tresfjorden - samt et for Romsdalsaksen en uønsket undersjøisk tunnel med en lengde som krever 2 løp.

Motstand gjør sterk - og Romsdalsaksen AS har brukt motstanden eksemplarisk. De har evnet å finne nye løsninger som supplerer hovedingrediensen - de smarte flytebroene. Utfordringen med kravet om 75 meters seilingshøyde er løst. De to alternativene er sluse som kan åpnes og lukkes - den andre er en svært kort og kun ca 30 meters dyp senketunnel.

Enkelte sliter med forståelsen av stamvegers rolle i samspillet med lokale veger. Stamveger er ikke et tre - men assosiasjonen er god. Den lokale trafikken er nesten alltid størst, og ofte i stor grad. Stamvegen skal ikke primært løse de lokale utfordringene - de skal være et effektivt bindeledd som medfører at kjøring av lange strekninger blir raskest mulig.

I Ålesund fikk flyttingen av sykehuset fra Klipra til Åse for 50 år siden, samt kjøpesenteret på Moa stor betydning. I Kristiansund har kjøpesenteret Futura og annen virksomhet på Løkkemyra utfordret sentrum. På Molde har Årø blitt et knutepunkt, og det nye sykehuset på Hjelset vil garantert forsterke veksten østover. Trafikale forhold endres, og dette styrker en mer indre trase for ny E39.

Fergedrift må gjerne fortsette et tiår eller to, men som fremtidig løsning for ny E39 er Romsdalsaksen sin trase både kortest, raskest, klart flatest - og trolig i særklasse billigst versus Møreaksen.