«Så har vi de som helst vil provosere bilistene med å sykle i veibanen slik at det oppstår køer og farlige situasjoner»: I innlegget i Sunnmørsposten fra 02.11.2 avslører du Oskar Hjelle, hva du egentlig synes om mennesker på sykkel.

Jeg er ukentlig en av de som benytter sykkel for å komme meg fra Hessa til arbeidsplassen min på Ålesund sykehus og hjem igjen. Store deler av veien er jeg tvunget til å dele plass med biler i veibanen. Jeg har ikke noe annet ønske enn å komme meg trygt til og fra jobb. Det er kjekt å vite at du legger merke til oss, men ikke tillegg meg noe motivasjon jeg ikke har.

Det virker ikke som du forstår at jeg har lov å benytte meg av veibanen. I forskrift om kjørende og gående trafikk paragraf 5 kan man lese: «Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.» Statens vegvesen er like tydelig på sin nettside: «Du kan i utgangspunktet sykle over alt så lenge du sykler med kjøreretningen og følger skiltingen». Du krever bedre opplæring av trafikkregler fra myndighetene, men jeg foreslår du setter deg inn i reglene selv.

«Vi har nå brede gang og sykkel veier nesten fra Moa til byen. Mange av syklistene som benytter denne klarer å ferdes der i harmoni med de gående», skriver Hjelle. Hvor er de brede gang og sykkelveiene du snakker om? Syklende er verken ønsket i veibanen eller på gang og sykkelveier.

Jeg kan forstå at gående synes det er ubehagelig med syklende som suser forbi i fart opp mot 25 km/t. Gang og sykkelveier er et kompromiss som ikke er bra verken for fotgjengere eller syklister. Det fører til konflikt mellom gående og syklende, som igjen resulterer i færre syklende. Fortauene gjennom byen er flere steder høyst kritikkverdig med hull, smale partier og trapper, uegnet for sykling.

Styrkeforholdet mellom biler og sykler er åpenbart for alle. Et syklende menneske er på bilistenes nåde i trafikken. Å legge skylden på syklende for elendig tilrettelegging er skivebom. Du virker mer bekymret for bilen enn personen på sykkel. Ulykker skjer dessverre, men de skjer oftere når forholdene er så dårlig tilrettelagt som i Ålesund.

Skal man gi alle et reelt alternativ er man avhengig av å bygge dedikerte sykkelveier, separat fra bilvei og fortau. Dette vil komme bilister, syklister og fotgjengere til gode. Du skriver om alternativer som ikke finnes i dag og som er grunnen til at Ålesund gjennom mange år er kåret til Norges verste sykkelby. Heldigvis er det prosjekter på gang i forbindelse med Bypakken som kan forbedre forholdene for syklende i Ålesund.

Sykling er bra for folkehelsen, det gir mindre biltrafikk og mindre støy. Alle vinner når vi tilrettelegger for gående, syklende og kollektiv, også bilister. Vi må gi folk reelle alternativer. Sammen får vi da en bedre by å bo i. Selv om syklister provoserer deg, Oskar.