Dette prosjektet er nå kommet så langt at saksbehandlerne har startet arbeidet med grunnerverv.

I prosjektert er det tegnet inn en ny gang- og sykkelveg. Denne skal starte i Nyledbakken og gå frem til undergangen ved rundkjøringa til Flisneset. På plantegningen ser den ut som et fortau langs fylkesvegen. Men så enkelt er det ikke.

Fra krysset Puskhola - Nyledbakken skal det bygges en ny veg opp mot Ødegården. Hvorfor? Lengre fremme i Nyledbakken, er det bygget 2 nye hus hvor eierne måtte prosjektere og bygge støyskjerming. Denne må nå rives og bygges opp på nytt i en ny vinkel for å tilpasse den nye gang- og sykkelvegen.

I dette området er det et vegkryss og en utkjøring som vil bli uoversiktlig. Det er små barn som bor og leker her. Disse kan lett springe ut i den utrygge sykkelvegen og kanskje bli skadet.

Lengre fremme, ved vegen til Eikenosa er der 2 hytter og et bolighus som må rives. Det skal sprenges fjell og graves ut masse på mange hundre kubikkmeter. Anleggstiden er beregnet til to år.

Området består av råttent, bratt og rasfarlig fjell. Dette medfører at det må bygges rassikring. Bolighuset rett opp i bakken til Eikenosa må vel også sikres.

Grunnerverv. Ny veg opp mot Ødegården. Rive og sette opp ny støyskjerming. Ta bort skogen. Sprenge fjell og flytte mange hundre kubikk stein og jordmasse. Fjerne flere bygninger. Sikre et hus. Lage rassikring. Bygge ny gang- og sykkelveg. Dette vil koste mye. Det er sikkert snakk om ganske mange millioner kroner.

Flisnes skole bli tatt i bruk i 1984. Det ble da laget en gangveg mellom Hatleholen og den nye skolen. Denne har vært i bruk i snart 40 år. Jeg har aldri hørt om noen ulykke der.

Etter at avkjørselen ned til Hjeldalen ble stengt, har vegen blitt enda tryggere. Skal det være 2 gang- og sykkelveger på den samme strekningen? Hvorfor det?

Arbeidet med prosjektet er fremdeles på planleggingsstadiet. Endringer kan ennå gjøres. Ved å trekke ut den nye og unødvendige gang- og sykkelvegen vil det frigjøre mange millioner kroner og gjøre bypakken rimeligere.