Formålet med å satse på etterutdanning av lærere, fraværsgrenser og tidlig innsats er at det skal gi oss en bedre utdanning. Jeg tror det er bred enighet om at faglig sterke lærere og tidlig innsats er viktig. Men, også fraværsgrensen i videregående opplæring har vist seg å være et viktig tiltak for økt kvalitet i skolen. Hvis fraværet synker, kan det også være at frafallet synker. Og det gjør det!

Utdanning avgjørende

Utdanning er avgjørende for økonomisk vekst, omstillingsevne og sjanselikhet. Den påvirker levestandard, helse, kriminalitet, tillit og demokratisk deltakelse. Sammenlignet med de aller fleste land har vi en fantastisk skole med flinke lærere, få elever per lærer og godt utstyr.

Jeg kjenner mange lærere som er fornøyd med at det i dag stilles krav til minst et halvt års faglig fordypning for å undervise i basisfag som norsk, engelsk og matematikk. Siden 2014 har over 40.000 lærere fått tilbud om etterutdanning med lønn. Kompetanseheving vil for mange gi ny stillingskategori, høyere lønn og økt pensjon. Det bør også nevnes at det er gitt 10-års dispensasjon fram til 2025 for å etterleve kravet.

Autorisasjon

Jeg har jobbet flere år i privat sektor, og hadde ansvaret for autorisasjon av finansielle rådgivere (AFR). Når krav om autorisasjon ble lovfestet, kunne ikke rådgiverne velge bort en omfattende sertifisering fordi de hadde lang erfaring som finansrådgivere. Autorisasjonen innebærer krevende prøver i både teori og utøvelse av virket. Dette er bra for både bransjen og kundene. Slik er det i de aller fleste næringer i privat sektor. Våre maritime studenter er f.eks. totalt avhengige av ulike sertifikat som går ut på dato og stadig må fornyes.

Som lærer har du et utrolig stort ansvar. Vi har alle vært prisgitt både gode og mindre gode lærere. Konsekvensene av mangelfull undervisning er omfattende. Vi som er i yrket vet at det hjelper lite å være en dyktig pedagog dersom du er faglig usikker.

Ikke statisk

Skolen er ingen statisk organisasjon. Læreplaner, fagdidaktikk og bruk av digitale verktøy endrer seg kontinuerlig. Kravet om en minimumsfordypning i basisfagene vil bidra til oppdaterte og mer kunnskapsrike lærere i norske klasserom. Gitt det handlingsrommet og den tidsrammen den enkelte lærer har fått til å gjennomføre en nødvendig oppgradering mener jeg det er useriøst å snakke om «avskilting av lærere». Høyre satser på kvalitet i skolen. Vi må tørre å stille krav til både elever og lærere.