Likevel har Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet presset gjennom bompenger til evig tid for Ålesunds innbyggere. Nå setter vi vår lit til at Stortinget innser det som lokalpolitikere i posisjonen i Ålesund ikke har sett. Nemlig at bypakken ikke løser de trafikale utfordringene i Ålesund, at bilistene ikke skal betale for gang, sykkelveier og kollektivfelt, og at dette er den første av mange bypakker.

Ålesund FrP har nylig vedtatt på sitt årsmøte om å anmode Stortingsgruppen til å fremme forslag om å stanse bypakken i Ålesund. Dette har partileder Sylvi Listhaug uttrykt støtte til. Da er det bare for de andre partiene å stemme for Fremskrittspartiets forslag, og spare bilistene for titusener av kroner i året.

Fremskrittspartiet sørget for å fjerne alle bomstasjonene i fylket når vi satt i regjering. Mens det tar Arbeiderpartiet og Senterpartiet rundt et halvt år å starte innmuringen av Ålesund med bompenger. Dette viser forskjellen mellom sosialistene og Fremskrittspartiet. Vi tenker faktisk over at innbyggerne ikke har evig med penger som staten kan kreve inn.

Det gjelder å ha respekt for folks lommebok og at folk flest er avhengige av bilen. Det verste med bypakken er at hele 13 bomstasjoner skal settes opp innen våren. I hvilken verden tror politikerne at det er en god idé å starte bompengeinnkrevingen før noen av tiltakene er på plass? Kronene skal rulle inn til staten, men bilistene får ikke ny vei før i 2026. Det betyr 4 år med bompenger som bilistene ikke får nytte av.

I tillegg så er det åpnet for å opprette flere bomstasjoner dersom trafikken lekker til de strekningene som ikke har bompenger, slik som i Taftasundet og Avikvegen. Fremskrittspartiet kommer fremdeles til å jobbe for et bomfritt Møre og Romsdal, og at sosialistene skal holde hendene i sine egne lommer.