Jeg ser på spennende tilbud som industriell økonomi, sivilingeniørstudier, lederutdanninger og andre tekniske fag.

Selv har jeg straks både fagbrev som elektriker og spesiell studiekompetanse, gjennom fire år på studielinjen TAF.

Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at fagbrevet mitt er null verdt. Det gir meg ingen tilleggspoeng i søknaden om høyere utdanning. Kun for teknisk fagskole. Der trenger man til gjengjeld ikke studiekompetanse.

TAF, som er en kombinasjon av fagbrev og spesiell studiekompetanse er et tøft løp. Hver uke er jeg i arbeid i en bedrift og får lære et fag av dyktige fagarbeidere. De andre dagene i uken går jeg på skole og tar allmennfag som matematikk R1, R2, Fysikk 1 og Fysikk 2. Vi har et stort pensum vi skal gjennom, og ofte kan det være tungt etter en lang arbeidsdag å sette seg ned for å gjøre skolearbeid. Men studiet bidrar til å bygge teoristerke og dyktige arbeidere, ingeniører og prosjektledere.

Formålet med etableringen av TAF var å legge til rette for at skoleflinke elever i økt grad skulle velge utdannelse innen yrkesfagene. Tilbudene innen bygg og anlegg, TIF og elektro er spesielt rettet mot videre ingeniørutdanning, mens TAF-løpet innen helse og oppvekstfag kvalifiserer for høgskole og universitetsstudier innen medisin.

Jeg er sikker på at fagbrevet som elektriker og den praktiske kunnskapen kommer til å gjøre meg til en dyktigere ingeniør, en bedre leder og en mer attraktiv arbeidstaker.

Mange av de høyere utdannelsene går rett inn i mitt fagfelt som elektriker, slik som Elektronisk systemdesign og innovasjon, indøk, kybernetikk og robotikk. Jeg stiller meg derfor undrende til hvorfor mitt fagbrev ikke skal være gjeldende.

Jeg mener det er på tide å tenke nytt og ber om at fagbrevet blir belønnet i form av tilleggspoeng, også på relevante studier på universitet og høgskoleutdanninger, og ikke bare ved teknisk fagskole.

Mitt forslag: Det gis 5 tilleggspoeng for fagbrev, og 2 ekstra poeng for karakteren meget bestått. Ekstrapoeng for karakter er inspirert av eksisterende løsning til søknad til fagskoler. Dette gir også en ekstra motivasjon til læring og mestring i fagfelt, som fremtidig vil styrke norske arbeidsplasser med flinke ingeniører.