Skandale sier Tore Johan Øvstebø (KrF) om forslaget som fikk flertall i formannskapet 7. februar. Men det er en større skandale at Øvstebø og de som har laget planen, selv ikke ser problemene med å sende en strøm av busser inn i trange sentrumsgater fra tidlig morgen til ut på natten.

I disse gatene er det mange butikker, kontorer, leiligheter, parkerte biler, feilparkerte biler og fotgjengere. Bussene flyttes altså fra en gjennomgangs gate (Sjøgata) til bygatene. I følge gjeldene rutetabeller så er det på hverdager i tidsrommet kl. 05.45-18.05, 135 avganger fra Rutebilstasjonen med «bybusser» mot øst (linje 1,2,10,11 og 12). Dette skal flyttes til dette knutepunktet.

87 av dem skal kjøre Keiser Wilhelms gate (K.W.g) mot øst og ned Rådstugata. De samme bussene returnerer fra øst til knutepunktet gjennom Kipervikgata. Dette er 270 avganger og ankomster i løpet av 12 timer.

Det resulterer i at det i snitt vil være mindre enn tre minutt mellom hver gang en buss er i bevegelse i krysset Keiser Wilhelms gate – Kipervikgata. Alle ankomster fra øst må nødvendigvis fortsette gjennom lyskrysset ved Posthuset. Det samme må nesten alle som har avgang mot øst. Dermed dobles nesten ankomster og avganger i dette knutepunktet.

«Posthuskrysset vil, som nå, være flaskehalsen i trafikkavviklingen for kjørende». Dette står det i sak «022/23 Trafikkløsning i Ålesund sentrum» som ble behandlet i formannskapet 7.2.23.

På tross av dette skal trafikkmengden økes her p.g.a «bybussene». Slå den! Dette knutepunktet vil få nesten like mange ankomster og avganger med «bybusser» som «bybussene» har på Moa. Det er en større skandale at de som har laget planene, ikke evner å lytte til de som skal kjøre bussene gjennom trange gater og inn i et trangt knutepunkt. Denne bussterminalen som ble til et knutepunkt, er nærmest en «Hellig Gral». Det er ikke noe annet enn to holdeplasser overfor hverandre. Øvstebø skriver at dette fremmer «gode, trivelige byrom». «Denne saka er knadd av ulike tunge fagmiljø heilt sidan 2015». (Smp 10.2).

Er dette byutvikling med «gode, trivelige byrom» Øvstebø? Mer busstrafikk inn i trange gater og veikryss? Har de tunge fagmiljøene knadd denne saken helt hinsides fornuft?

Kan Øvstebø fortelle de som har butikker, kontorer og leiligheter i K.W.g., Rådstugata og Kipervikgata hvor mange parkeringsplasser som skal fjernes i de gatene, for å få bussene gjennom? Om dagens holdeplass for Flybussen i K.W.g. forlenges,og bussene fortsetter å kjøre Sjøgata mot øst, så løses hele problemet. Blir bussene prioritert i lyskryssene så fjernes også vente tiden for å komme gjennom lyskrysset ved meieriet.